De Fleischmann treinenbaan van Roland

Railbus + bijwagen

De dubbele railbus is indertijd aangekocht door mijn Vader, ik schat zelf tussen 1955 en 1960. Ik ben pas in 1960 geboren, dus tja,dan heb je dat niet echt meegemaakt. Dus hij is al een tijdje in de familie, iets meer dan 55 jaar. Net zoals de electrische blauwe DS - 10. Ik ga de railbus nog wat opknappen, maar dat is een mooi karweitje voor de wintermaanden.


Als kind vond ik het altijd een erg leuke trein, omdat die aan elkaar gekoppeld zat en hij had iets speciaals over zich. Volgens de oorsprong rijd die veel in de bergen rond, en het blijft een mooi gezicht. Hij is er in de kleuren rood en blauw. Ik heb nog niet echt informatie over deze railbus kunnen vinden, dus mocht iemand dat hebben, zou ik het graag willen hebben.

p1100550.large.jpg

De Duitse spoorwegen verschafte aan het begin van de vijftiger jaren, ter bedekking van de vervoersprestaties op bijbanen, lichte eenheden, die met alleen 1 man, toch nog grotere hoeveelheden passagiers, in verschillen ingerichte soorten van 2-assige door een diesel aangedreven rijtuigen, bevorderen kon. De "rails-omnibus".

Er waren en zijn 3 soorten. De aandrijfwagen met twee bestuurderscabines, de stuurwagen, van waaruit de aandrijfwagen op afstand bediend kan worden, wanneer de stuurwagen "vooruit" rijdt en ter versterking van de bijwagen zonder bestuurderscabine.

De railsomnibussen hebben 2 x 150 PK, een maximum snelheid van 90 km/h en kunnen tot 3 x 2-3 wagen eenheden tegelijk rijden.De nummers van de rijtuigen zijn VT 98 9732, VS 98 279 en VB 98 2232. Ze rijden als personen- en sneltreinen in het midden districtsverkeer.

 

4400 • Motorwagen-garnituur. Model van de bouwserie VT 989 van de DB, met stuurwagen VS 98. Lengte van de garnituur over de buffers: 305 mm.Model met een voortreffelijke detaillering, kleur en opschriften. Beschrijving van alle details. Ingezette ramen in de vensters. Ruitenwissers aan de beide machinistenruimtes.

Aan weerszijden driepuntsverlichting en rode eindverlichting afhankelijk van de rijrichting.Vanaf de trafo op afstand te bedienen voor voor- en achteruit rijden.Aandrijving op alle 4 wielen van de aandrijfwagen, waarvan 2 ter verhoging van de trekkracht voorzien zijn van anti-slipbanden. Aan weerszijden automatische koppeling.

p1100558.large.jpg