De Fleischmann treinenbaan van Roland

Februari 2013

22 Februari 2013
Rail 2013 was dit weekend in de expo Houten. En eindelijk had ikeens tijd om er weer heen te gaan. Helaas was het al weer meer dan een jaar geleden dat ik naar een beurs was geweest. Dus ik had weer genoeg te zien. Ik ben op de vrijdag er heen gegaan, en rond 10.00 in de ochtend kon ik vrijwel zo naar binnen. Het waren 5 hallen met modelbanen uit verschillende landen, en natuurlijk ook de kraampjes met handelaren. Voor de toegang hoef je het niet te laten, want 13.00 euro met korting kan je een hele dag treintjes kijken.

De modelbanen die er waren was weer een lust voor het oog. De details waren tot in de perfectie, als je een foto maakt, kan je daarna niet echt zien dat het een modelbaan in kleine schaal is. Heerlijk om alles van dichtbij te bekijken en ook weer inspiratie op te doen. Met een aantal modelbouwers staan praten, en altijd leuk om te horen hoe enthousiast ze over hun kunstwerk kunnen praten. Want dat zijn het, modelbanen die met passie en liefde gemaakt worden.


Heerlijk langs alle kramen met handelaren die weer heelveelaanboden optreinen gebied. Er zijn sommige handelaren die wel erg aan deprijs zijn. Het leukste vind ik altijd de mensen van de modelclubs zelf, die spullen verkopen van de club, of voor declubkas. Die houden gewone prijzen aan, waar je tenminste wat mee kan. Ik heb zelf op die manier weer een aantal mooie fleismann schakelkastjes voor de wissels kunnen kopen voor 1 euro per stuk. Ook heb ik eindelijk een kinderwens in vervulling zien gaan, omdat ik al heellang de Fleismann hijskraanunit wilde hebben. Als kind was ik daar verzot op, een locomotief weg kunnen hijsen met de kraanwagen. Alleen hadden we toendertijd het geld er niet voor. Nu heb ik hem helemaal compleet kunnen kopen voor 25.00. Alleen hij moeteven nagekeken worden, maar dat heb ik er graag voor over.


Het was in ieder geval een zeer geslaagde dag daar bij Rail 2013. Ik ben er tot 15.00 geweest,toen had ik ook wel een paar platpootjes gekregen van het vele lopen. Je loopt niet 1x over de beurs, maar meerdere keren. Want je wilt toch nog even die modelbaan nog een keer zien. Of waar lag die ene rails nou ook alweer, tja, dat vind ik nou het heerlijke om te doen. De hele dag kwijlen van al dat moois.

 

5 Februari 2013
Helaas heeft het heel lang moeten duren voordat ik weer eens aan de modelbaan kon gaan werken. Door bepaalde omstandigheden werd het helaas lang uitgesteld. Maar eindelijk is het zover en ben ik sinds gisteren weer aan het werk. Ik moet al een hele tijd de ringleiding gaan monteren, en dat zijn we nu dus aan het doen. De spullen had ik allemaal al heel lang liggen, van de koperen draad tot de kroonsteentjes. Natuurlijk is elke modelbaan anders van vorm, en mijn maten zijn vrij smal ( 60 cm x 250 cm ). Dus dat betekend in de lengte heel lang, en krot door de bocht, letterlijk. Ik had de methode gevonden op het internet ( en staat ook hier op de site ) en dat zag er goed uit. Het is even uitdenken, aangezien ik er lang uit ben geweest. Het denk vermogen word flink aangepakt, maar daar heb je ook zo'n treinenbaan voor. Het is weer even fijn om er mee bezig te zijn. Ik ga weer proberen om er elke dag weer een uurtje aan te bouwen, alhoewel het in de weekenden wat moeilijker zal gaan i.v.m met mijn optredens. Maar ja, doordeweeks heb ik juist weer meer tijd, dus komt goed.

7 Februari 2013

De afgelopen dagen door gegaan met de ringleiding van de spoorbaan. Ik ben elke dag een uurtje of twee bezig en het vordewrt gestaag. Het is toch altijd meer werk als dat je denkt. Maar daar is een modelspoorbaan voor gemaakt, de tijd nemen en geen haast hebben. Ook een oplossing gaan bedenken om de ringleiding te gaan koppelen aan de andere modulles. Maar daar heb je speciale stekkers voor die je ook in de motor branche gebruikt. Als de ringleiding straks helemaal onder dezemodulle ligt, kan ik gaan solderen. Eerts de rails punten bepalen, want dat vind ik zelf het belangrijkste. Had al gemerkt dat de treinen slecht reden, en ook bij de wissels hadden sommige veel moeite. Dus een ringleiding is geen overbodige luxe.