De schakelaartjes voor de baanvlakken stroomloos te zetten

13 Maart

voor nog een aantal baanvlakken stroomloos te kunnen zetten, heb ik weer 3 schakelaars geplaatst. Totaal heb ik er nu vijf bij de schakelkastjes gezet, links voor de baanvlakken aan die kant, en rechts voor de baanvlakken aan de rechterkant. Zo houd ik het voor mezelf ook een beetje overzichtelijk. Gelijk de bedrading gaan trekken om naar de schakelaars te brengen. Als straks alle baanvlakken van het rangeer terrein klaar zijn, kan ik 5 treinen stroomloos zetten. Dat maakt het weer een stuk leuker, aangezien je dan met steeds een andere trein kan gaan rijden. En je kan gaan spelen met lossen en laden. Ik heb er al helemaal zin in. Het leuke is dat je nu veel meer electrisch aansluit en bedenkt om te doen. Terwijl je dat in 1970 niet kon en ook geen mogelijkheden voor had. Dus ondanks dat het een analoge modelbaan word, kan ik straks veel meer als in de tienertijd.


De bedrading naar de ontkoppelkastjes

12 Maart

Vanavond de laatste ontkoppelrails aangesloten aan de kastjes. Het zijn er nu in totaal 7 geworden, dus heb nog 1 aansluitpunt over voor de toekomst. Daarna begonnen met het aansluiten van de rangeerstukken waar straks de treinen opgesteld kunnen staan. Ik heb er 1 aan de wissel gekoppeld, zodra de wissel omslaat, is het spoor stroomloos. ( als ik het goed gedaan heb ). Dat word ook het enigste baanstuk wat geconnect is met de oude wissel op deze manier. Maar dat heeft meer te maken met de nostalgie van deze baan.

Het is de wissel van mijn vader en op die manier werd vroeger een baanvlak of spoorstuk stroomloos gesteld. En dat wil ik zeker op deze modelbaan erop hebben. De andere baanvlakken die ik stroomloos wil hebben doe ik met kleine schakelaars. De bedrading van 1 stroompunt laat ik door deze schakelaars lopen. Zodra de schakelaar omgezet word, is het stuk stroomloos. Ik heb daar nieuwere wissels liggen en ik weet niet op wat voor manier die stukken stroomloos gezet kunnen worden met deze wissels.

Dus op deze manier vind ik het zelfs nog makkelijker, want je hoeft alleen maar de schakelaar om te zetten en je bent klaar. Komt ook bij dat ik een baanvlak heb liggen na een engelse wissel, dus daar moet ik het sowiezo met deze methode doen. Ik heb de schakelaars voor de wisselkastjes gezet, wel zo makkelijke en alles zit op 1 plaat waar ik alles kan bedienen.

Ontkoppelkastjes langs de modelbaan geplaatst

10 Maart

Vanavond weer een aantal ontkoppelrails aangesloten op de schakelkastjes. Nog maar twee te gaan en dan zijn ze allemaal bedienbaar. De bedrading is nu echt enorm onder de modullebaan, had ik niet kunnen bedenken toen ik aan de treinenbaan begon in 2010. Vroeger was het een zooitje onder de modelbaan als ik iets aansloot, tegenwoordig doen we het wat overzichtelijker. Maar vind het toch wel knap dat ik het allemaal op deze manier weer voor elkaar heb gekregen na zo'n lange tijd eruit te zijn geweest.

Natuurlijk wel met hulp van de trein forums zoals de Beneluxforum en treinensites met alle tips. Hierna ga ik eerst even alles uittesten als de baan plat staat, en als aales goed werkt, kan ik eindelijk aan de scenery beginnen. Daar heb ik enorm zin in, aangezien er nu alleen de piepschuim rotsen en ophogingen geplaatst zijn. En ik wil ook de lopende band gaan plaatsen voor het lossen en laden van de wagonladingen.

De blauwe draden van de ontkoppelrails

Maart 2014

7 Maart

De laatste wissels electrisch gemaakt op de baan. Een aantal doen het nog niet vlekkelooss, maar dat ligt volgens mij aan het feit dat ik ze nog niet liggend getest heb. De baan staat bij mij rechtop tegen de kast, ideaal om eraan te werken natuurlijk. Maar volgens mij is het voor treinwissels moeilijk om rechtop te schakelen, daar zijn ze niet echt voor gemaakt. Tenslotte staat een modelbaan plat op de vloer. Dus volgende keer even alles testen als ik op de baan ga rijden. Heb nu een start gemaakt met het aansluiten van de ontkoppelrails. Ik heb er op dit rangeer terrein 7 stuks, dus ik red het precies met 2 ontkoppel kastjes. De bedrading houd ik blauw van deze ontkoppelrails, dan weet ik precies waar ik moet zoeken als er wat is. Ik heb nog nooit zoveel draden onder mijn modelbaan gehad, nou begrijp ik wat ze bedoelen met gelijk netjes doen. Anders is er niet uit te komen.

Steeds meer kabeltjes komen erbij

4 Maart

Deze week even niet zoveel tijd gehad voor de treinenbaan. Het is ten eerste Carnaval, wat feestelijkheden met zich meebrengt. En ik had een aantal optredens in het weekend,dus dan heb je andere prioriteiten. Wel veel op treinensites gezeten, zoals het beneluxforum om ideeen op te doen voor de baan, electrische schakelingen te bekijken met wissels en andere zaken. En dat is sowiezo leuk om te doen, omdat je er veel van leert. Je kan beter even van te voren bekijken hoe je dingen aan gaat passen, voordat je zelf weer gaat lopen rommelen. En op je eigen aangepaste manier kan het altijd natuurlijk. De komende week gaan we weer eens verder met de bedrading onder de modelbaan, dat is tenminste wel de bedoeling.

Maak jouw eigen website met JouwWeb