De Fleischmann treinenbaan van Roland

27 Februari

Vanmorgen een plankje gemaakt waar de ontkoppelkastjes opgezet gaan worden. Ook een schakelkastje voor de verlichting komt daar naast. Tot nu toe zet ik er twee ontkoppelkastjes op, aangezien ik op het rangeerterrein 7 ontkoppelrailsen heb liggen. Mochten er op de andere modulles nog ontkoppelrails bij komen, kan ik er altijd nog bij plaatsen. Maar ik denk dan dat ik ze op de modulle zelf vast zet, aangezien het anders met de bedrading niet te doen is. Ook het schakelkastje voor de verlichting is van fleischmann, die had ik uiteraard van een gewone schakelaar kunnen maken, maar dit geeft net even wat meer charme.

Ik heb wel 10 schakel relais gekocht voor de baanstukken waar de treinen afgekoppeld worden om die stroomloos te zetten. Die komen waarschijnlijk voor de wisselkastjes te liggen, maar dat moet ik nog even bedenken of dat handig is. Zo langzamerhand gaat het er heel indrukwekkend uitzien. In de tijd dat ik de baan met mijn vader had, hadden we 1 fleischmann wisselkastje voor twee wissels electrisch aan te drijven. De rest ( 6 stuks ) deden we met de hand. Toen had je niet het geld om zoveel kastjes aan te schaffen. Nu heb ik er tien staan op de baan.


Dat worden al heel wat wisseldraden naar de kastjes toe

p1190112.large.jpg

26 Februari

Vanmorgen de modulle even in de voorkamer op de banken gelegd. Klinkt wel raar natuurlijk, maar ik had daar even een beter overzicht om de wisselkastjes te plaatsen. En had ook geen zin om de achterkamer te verbouwen om hem even neer te zetten. Want hij moest weer rechtop staan, aangezien ik weer verder zou gaan met de bekabeling van de wissels. Ik heb gelijk alle tien wisselkastjes op de plaat vast gezet. Totaal heb ik 17 wissels en 3 engelse kruiswissels die straks allemaal te bedienen zijn. Het moeilijkste punt was hoe de wissels te nummeren, zodat je er zelf ook nog uit komt. Maar ook daar zul je op den duur automatisch op reageren, als je ze veel gebruikt.

In de avond verder gegaan met een aantal wissels weer aan de wisselkastjes te monteren. De bekabeling ziet er steeds heftiger uit, maar er is goed uit te komen. Soms zie ik modulles met twintig keer zoveel bekabeling en dan denk ik : Wow, hoe krijg je het voor mekaar. Maar nu ikzelf zo bezig ben, gaat het in stappen. Dan krijg je ook op een gegeven moment een hele berg kabeltjes onder je modulle, maar je weet zelf hoe het zit. Vanavond weer 4 wissels bekabeld en aangesloten. Met het schakelen heb ik soms wat storing bij de kastjes, maar dat komt volgens mij doordat de draadjes elkaar soms raken. Dus daar moet ik nog even naar kijken hoe ik dat oplos. Maar dat doe ik wel als die plat ligt, kan ik er makkelijker bij.


De tien wisselkastjes netjes geplaatst. De rechtse wisselkast die er zo lelijk uit ziet is de enigste die wij hadden in de periode rond 1970. Vandaar dat deze zeker hier ingebouwd is, Na 40 jaar mag die er ook wel zo uit zien.

25 Februari

Heerlijk om weer eens zoveel tijd te kunnen besteden aan de modelbaan. Ben in jaren niet zo actief geweest, maar dat mag ook wel eens een keer. Nu schiet ik tenminste eens een keertje goed op met de bedrading. Het is een hele hoop werk en je  bent daar niet zo maar mee klaar. Het moet allemaal netjes gebeuren. Vanavond weer een aantal wissels aangesloten, ik heb nu tien wissels, waaronder een engelse kruiswissel aan de schakelkastjes.

En gelukkig doen ze het allemaal, dus daar ben ik ook wel blij mee. Sommige hadden even wat opstart problemen, maar dat komt vast doordat ze zo'n tijd niet gebruikt zijn. Het is wel heel gaaf om zo'n berg van die schakel kastjes naast elkaar te hebben, allemaal jeugd wensen die nu pas uitkomen. Ach, beter laat als nooit toch ? Had nog heel slim een aantal draden aan het verkeerde kastje gezet, dus dat heb ik toch maar even veranderd.

Vanmiddag ook tien schakelaars wezen halen voor straks de onderbrekingen van rails mee te verbinden. Op die manier kan ik makkelijk gedeeltes van de rangeersporen zonder stroom zetten. Je kan uiteraard wel een schakelkastje van fleischmann gebruiken, maar dit is net iets makkelijker. En het neemt iets minder ruimte in. De wisselkastjes wilde ik wel op de baan hebben, en ook de ontkoppel kastjes straks. Die horen bij deze modulle baan.

Februari 2014

24 Februari

Vanavond een begin gemaakt om de wissels te gaan voorzien van stroom naar de wisselkastjes. Best wel een hoop werk, maar ook weer erg leuk om te doen. Zolang ik alles maar netjes in de begeleiders vast zet, blijft het overzichtelijk. Ik heb de eerste vier wissels vanavond aangesloten en zowaar, ze doen het ook nog. Ik heb de wissels wel getest van te voren, maar dat is alweer een jaar geleden. En er kan toch ergens iets mis gaan met de bedrading, dus altijd weer spannend. Er staan nu vier wisselkastjes op de plek waar ik ze ook bedacht had, dus het gaat er mooi uit zien.

Ik heb er genoeg op voorraad, aangezien ik die al een 1.5 jaar in huis heb. Elke keer als ik op de treinenbeurs was in Houten, dan vond ik er wel weer een aantal die goedkoop waren. Soms vragen ze 7.50 voor zo'n kastje 2e hands. Een beetje absurd, aangezien je ze vaak voor 2 of 3 euro kunt kopen. Maar dat is ook weer vaak bij de modelclubs, daar zijn de prijzen leuk. Totaal komen er 9 kastjes, aangezien ik 18 wissels heb zitten op het rangeerterrein. Dat worden nog heel wat draadjes solderen en vast zetten. En als ik daar mee klaar ben, krijgen we nog de ontkoppelrails, dus nog werk genoeg.

p1190109.large.jpg

22 Februari ( avond )

Nadat we rail 2014 hadden bekeken vandaag ( zie onder verslag ) wilde ik toch eens even uittesten of de ringleiding zijn werk zou doen. Had nog niet uitgeprobeerd, maar door al die modelbanen op de beurs in houten was het nu toch gaan kriebelen. Dus de modulle neergezet op zijn schaagjes en aan de slag met een dieselloc. Tja, als je dan denkt dat een trein dan gelijk gaat rijden als je de transformator open draait, dat is wel heel optimistisch natuurlijk.

Maar het bleek niet aan de ringleiding te liggen, maar wel aan de treinen. Ik was even vergeten dat ik meer dan een jaar de modeltreinen niet meer had laten rijden ( dom natuurlijk ) en vandaar dat ze even opstart problemen hadden. Maar na de rails even goed schoon gemaakt te hebben, werden de deisel en de stoomlocs langzaam wakker. Het was toch ook wel even leuk om de eigen treintjes te zien rijden. Al is het maar op een stukje rangeer terrein waar je eigenlijk nog niet zoveel kan omdat de twee andere modulles nog niet in aanbouw zijn.

Daardoor mis je nog de ruimte om langere treinen te laten rijden en iets meer speel ruimte te hebben. Maar dat geeft alleen maar weer plezier om hiermee verder te gaan. Ik heb weer ideeen genoeg opgedaan, dus deze week maar weer eens een stukje verder aan de bedrading van de baan en een aantal kleine probleempjes oplossen. Dat is het voordeel als je even met de baan rijd, dan komen die vanzelf naar boven.

22 Februari ( ochtend en middag )

Vandaag naar de Expo 2014 in Houten geweest. Het was weer eens een lang weekend modeltreinen bekijken, kopen en bekeken worden. Altijd heerlijk om naar toe te gaan en dit keer met vriendin en dochter op pad om een aantal uurtjes daar rond te gaan struinen. Die paar uurtjes werden iets meer, bijna 5 uur hebben we op de Expo rondgewandeld. Uiteraard alle treinmodulles bekeken die er stonden, en tussendoor de kraampjes af om te kijken of er nog wat te scoren zou zijn. Ik had bedrading nodig om onder de treinenbaan de wissels en ontkoppelrails af te maken.

Daar zijn we in ieder geval in geslaagd en natuurlijk weer iets meer gekocht als dat in de planning zat. Maar ik denk dat veel dat zullen herkennen, je gaat altijd met meer naar huis als dat je eigenlijk nodig hebt. Ik heb een leuk klein lokje gevonden voor de fleischmann baan, en een ombouw van de E10 en daar ben ik zeer blij mee. Ik wil nog steeds de E10 van mijn vader opknappen, aangezien er een bovenleiding kapot is. Nu kan dat, en ik had de ombouw voor 5 euro, dus dat was een koopje.

De treinbanen die we zagen bij de Expo waren weer bijzonder. Sommige modulles waren zo gedetailleerd, was gewoon eng. Ikzelf zou niet weten of ik het kan maken op die manier, maar ik blijf het een kunst vinden. Zoals La mine de delerium, Balmount River railway en de modullebaan van Ronald en Wanda Halma. Een leine greep uit de banen die er te zien waren. Deze waren een plaatje om te bekijken. Voor de foto's kun je kijken in het menu bij de trein evenementen. Daar staat de Rail 2014 uitgebreid in beeld.

p1180946.large.jpg

19 Februari

De website nog verder uitgewerkt en meer op orde gebracht. Ook een aantal nieuwe modelspoorclubs toe gevoegd aan de site, aangezien die er nog niet op stonden. De modelspoorclubs gelijk netjes onder de provincies gezet waar ze horen, dan is dat deel ook overzichtelijk. Een gedeelte met treinen forums aangemaakt waar je lid van kunt worden. Heb zelf wel gemerkt dat je daar veel kunt vinden, alhoewel analoog wat minder voorkomt. Iedereen rijdt tegenwoordig digitaal of gaat dat doen. Voorlopig blijf ik analoog bouwen, ik leer er veel van en de treinenbaan wil ik nu eenmaal zo op die manier opbouwen. Ik vind dewebsite er nu een stuk rustiger uit zien, ook al omdat ik de kleur niet zo donker heb gemaakt.

16 Februari

De website van modelspoorbaan eens even anders opgemaakt. Merkte dat de website erg onoverzichtelijk ging worden, maar in de tijd dat ik deze website website van de treinenbaan ging maken, hadden ze nog niet zoveel keus in uitvoeringen. En de kleur heb ik aangezpast,omdat het blauw iets teveel overheerste opdeletters. Ik hoop dat diegene die hem al eens bezocht hebben,deze uitstraling een verbetering vinden. Ikzelf vind de site een stuk rustiger geworden en ook het menu is iets beter te overzien.

14 Februari

Best wel leuk als je ziet dat er steeds meer vorm komt in de modelbaan. Het is een hoop werk, want je bent niet zomaar klaar met al die draadjes. Soms loop je tegen dingen aan waar je even op het internet voor moet snuffelen om te kijken hoe dat ook alweer zat. Ik merk echt wel dat ik er lang uit ben geweest en dat het met analoog toch nog best lastig is om alles naar wens te maken. Iemand vroeg ook waarom ik niet digitaal ga,dat is toch meer van deze tijd. Heel misschien doe ik dat nog wel eens in de toekomst, maar voorlopig doe ik het met de oude baan van mijn Vader. Het heeft ook nog eens voordelen, aangezien digitaal helemaal een opgave is met de electrische systemen en alles daar omheen. Met hier freubelen aan de analoge modelbaan, leer ik weer een hoop. Ik word met schade en schande weer wijzer zullen we maar zeggen. En het mag ook best fout gaan, van je fouten kun je leren.

p1180681.large.jpg

De bedrading al een gedeelte in de geleiders gelegd.

13 Februari

Vanmorgen verder gegaan met het vast solderen van de + wisseldraden aan de ringleiding. Ook de wisseldraden en ontkoppelrails onder de baan een O ( ontkoppelrail ) en een W ( wissel ) gegeven. Want straks komen er ook nog seinpalen, lantaarntjes en wie wat er allemaal nog bij komt. En ik hou graag het overzicht op de draden,alhoewel dat straks toch al moeilijk zal zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit zoveel met de electra gedaan onder een modelbaan. Toendertijd had ik alleen de wissels via de fleischmann kastjes bedienbaar gemaakt. Nu heb ik de electrische ontkoppelrails, de wissels, kruiswissels ( had ik toen ook niet ) de seinpalen. Maar je leert er weer veel van en het maakt het ook reuze spannend of het allemaal ook gaat werken.

In de avond weer verder gegaan, nu met de draad begeleiders die ik op de beurs voor wel 5 euro gekocht heb. Deze kun je onder de baan zetten en daar al je draadjes van de wissels etc netjes in begeleiden. Op die manier kun je helemaal alles netjes bijhouden en blijven de draden ook te volgen. Toch welhandig dat ik de afgelopen jaren veel bij beurzen ben langs gegaan om alvast voorraad aan te leggen. Nu hoef ik niet te wachten op een treinenbeurs als ik iets mis. Ik heb een aantalladen ( en die zijn echt groot ) volliggen met scenery, bedrading en allerhande dingen die je nodig hebt voor een treinenbaan op te bouwen.

Ook nu de ontkoppelrails draden vastgezet aan de ringleiding en eens gekeken hoeveelkastjes ik heb omzometeen alle wissels en ontkoppelrails te bedienen. Kwam er achter dat ik opdebeurzen genoeg ingekocht had,dus dat is mooi. Volgende keer maar eens een aantal plaatsen.

p1180675.large.jpg

12 Februari

In de avond naar de Haagse Modelbouw Groep geweest in Mariahoeve in Den Haag. Kwam eigenlijk doordat ik weer getipt was door iemand en een uitnodiging had gehad om eens een kijkje te komen nemen. Wist niet dat die persoon bij deze modelbouw club zat. Dus de veraasing was des te groter, toen ik in het oude school gebouw in de kleder een aantal banen zag. Erg leuke ontvangst van een aantal leden, de Voorzitter Coen liet me een hoop zien en vertelde over de club. Deze bestaat sinds kort 75 jaar, dus best wel een mijlpaal. Ze hadden verschillende modelbanen liggen, een Haagse baan ( hoe kan het ook anders ), een Demobaan en een N baan. 

Bij de Haagse baan staat het Haagse Hollands Spoor centraal, dat is natuurlijk logisch, aangezien de club in Den Haag staat. Erg mooi gemaakt al, de baan is nog in de begin status, maar dat is ook weer leuk uiteraard. Vanwege een verhuizing een 1.5 jaar geleden, moesten ze de vaste baan afbreken en nu in modules weer opbouwen. Het was leuk om daar even rond te kijken, ik zag een aantal dingen die zij ook toegepast hadden met betrekking tot de modules die ik ook zo gedaan had. Bij de N baan werd ook nog hard gewerkt, de baan bestaat uit diverse mogelijkheden, dus bekijk ze even op hun website. De site kun je bij mij vinden onder de modelspoorclubs.  

De Demobaan word gebruikt door de leden zelf om materiaal uit te testen. Wel prettig om een keer daar geweest te zijn, zeker als ik eens ergens tegen aan loop waar ik niet uit kom. Gewoon gezellige mensen die hun hobby samen beleven, ik weet er zelf alles van.  

12 Februari

Zo, vandaag begonnen met de zwarte draden te solderen aan de ringleiding voor de wissels. Ik hou de draden gewoon oplengte, en rol ze onder de baan op en zet ze vast. Je weet nooit of je ooit weer de baan afbreekt, en dan zou het zonde zijn als je met afgeknipte kabels zit. Vanavond niet zo heel veel kabels gedaan, een stuk of 10. Wil het allemaal netjes en overzichtelijk houden, dan blijf ik in de toekomst ook nog alles duidelijk volgen. Misschien stelt het niks voor bij digitale banen, maar voor mij is het na 22 jaar eruit zijn, flink nadenken hoe alles weer zat. Maar gelukkig is er internet en modelclus die je kunnen helpen.

p1180672.large.jpg

De wisseldraden netjes vastgezet aan de ringleiding

11 Februari

Vanavond de ringleiding gelegd voor de wissels, lampen en rest van electra. Wilde het eerst op de ringleiding van de rails alles bevestigen, maar las op het forum van Benelux dat het verstandiger was om een aparte ringleiding te maken. Dus in de winkel blauw en zwart koperdraad gehaald. De zwarte is 1.5 mm en de blauwe 2.5. Het blijkt dat zwart alleen maar uit 1.5 mm te verkrijgen is. Maar dat geeft ook weer voordelen aangezien je daar soms makkelijker mee door gaatjes komt.  

Ik heb grote kroonsteentjes gebruikt dit keer om de draden doorheen te halen en daarmee vast te zetten op de onderkant van de baan. Had ik achteraf ook bij de ringleiding kunnen doen van de rails, maar aldoende leert men. Gelijk alles gekoppeld aan de transformator, wel met de zwarte kabel. Ik kreeg de 2.5 mm niet door de klemmen van de adapter. Dus alles met zwart gedaan, geef de draden zelf wel een kleurtje. Ik ga nu eerst alle zwarte wisseldraden aansluiten. Daarna is de planning dat ik de kastjes ga plaatsen waar ik de wissels mee bedien.

p1180647.large.jpg

11 Februari

Wat is het toch leuk als je oude treinenboeken hebt uit je jeugd ( klinkt eng haha ). Maar toch zeer historisch voor mezelf, aangezien deze boeken al minimaal 55 jaar oud zijn. Mijn Vader kocht ze om zijn eerste fleischmann treinenbaan op te bouwen. Daarna kocht hij er nog een faller boekje bij vanwege de scenery, toen had je nog geen computers. Dus moest je het allemaal met boeken en beurzen ( als die er toendertijd al waren ) doen. Misschien best een leukere tijd, aangezien je veel meer in contact kwam met andere spoor fanatiekelingen.  

Ik zet hier even 1 boekje neer als voorbeeld, de rest zet ik even in het baanoverzicht. Ze zijn niks meer waard waarschijnlijk, maar voor mij wel. Tenslotte heeft mijn vader ze gekocht, en daar is geen geld tegen op te bieden. Het mooie is dat ik nu zelf ook weer aan het snuffelen ben in die boekjes, na zoveel tijd doen ze nog steeds waar ze voor gemaakt zijn.

p1180639.large.jpg

Gekocht bij Spielwarenhaus Wisner in Solingen, nostalgie !!!

10 Februari

Op de grond aan het stoeien geweest met de fleischmann rails om een bocht uit te proberen. Deze heb ik straks nodig als ik met de grote module klaar ben, en ik aan de module begin voor de keerlus. Eigenlijk is het geen keerlus, maar ik noem het zo omdat de modelbaan dan gekoppeld word, zodat de treinen rond kunnen rijden. Het houd natuurlijk in dat ik aan elke kant een module moet bouwen met deze bochten erin. 

Helaas worden deze modules geen spannende stukken baan, maar helaas heb ik nog niet de ruimte om bergen etc te maken. Anders zou je banen over elkaar heen kunnen laten lopen. Maar ik zou op het ogenblijk niet weten waar ik de modules zou moeten laten. Deze van 15 cm hoog hed ik al moeite mee om daar een plekje voor te vinden. Maar beter een platte modelbaan, als helemaal geen treinenbaan. 

Deze modules worden een iets andere maat, namelijk 90 x 120 cm. Nou zit ik daar ook weer met de breedte van 90 cm, want ik ben er nog niet uit waar ik deze dus moet laten. Maar tijd komt de raad ook wel, dus eerst maar de grote rangeermodule af maken. En daar ben ik nog wel even mee bezig. Maar het is leuk om in ieder geval 1 kant een bocht te hebben, zodat de treinen iets meer ruimte krijgen.

p1180637.large.jpg

Het oefenen op de grond met de bocht voor de module.

6 Februari

Voor de ringleiding die ik ga maken voor wissels, verlichting etc heb ik 2.5 mm koperdraad gehaald. Ook gelijk weer een aantal kroonsteentjes om alles straks letterlijk in goede banen te leiden. Want het is toch verstandiger omeen aparte ringleiding daarvoor te hebben. Ik ben op het interneten het benelux.forum flink aan het neuzen hoe het allemaal straks aangesaloten moet worden. Want ook daar ben ik wel wat in kwijt na zoveel jaar. Maar daar is het internet tenslotte weer handig voor. De meeste hebben het heel mooi neergezet hoe het uitgevoerd moet worden, dus waarom het wiel dan zelf eerst uitvinden. 

Ben gelijk tussendoor bezig om de site over deze modelbaan aan te passen met teksten en foto's opnieuw plaatsen. Er is het 1 en ander wat niet helemaal netjes staat, en ook de foto's kun je wat beter plaatsen als toendertijd. En zo word ook de site steeds een beetje mooier.

01 Februari

Alle losse draden van de solderingen aan de rails maar eens bevestigd aan de ringleiding. Iedere keer doe ik dat eerst,voordat ik weer verder ga met weer nieuwe bedrading. Zou ik dat niet doen, dan ben ik bang dat ik op het laatst niet meer het overzicht houd. Het voordeel is ook dat je verschillende handelingen doet, wat het werken aan de modelbaan ook leuk houd. Ik heb nu alweer zin om de wissels te gaan koppelen aan de kastjes. Eerst ben ik nu aan het rondneuzen op het Benelux.forum en internet hoe dat ook alweer moet. Want als je er zoveel jaar uit bent geweeest, dan moet ik toegeven dat ik het allemaal niet meer weet. En dan is het toch erg makkelijk dat google.

p1180604.large.jpg

Alles weer netjes op zijn plek gesoldeerd.