De Fleischmann treinenbaan van Roland

Februari Weblog

25 Februari 2011
Het is wel leuk als je met tempex rotsen aan het maken bent, maar je huis ziet er niet uit,haha. Dat spul is echt overal, maar ja, dan weet je tenminste ook dat je aan het knutselen bent. Het is in ieder geval erg leuk werk en je ziet nu wel steeds meer vorm komen op de modelbaan. Het geeft gelijk wat meer sfeer zoals het eruit gaat zien op de baan. Ik wil natuurlijk een rots achtig landschap creeren waar de loswagons en stoomtreinen doorheen rijden. Het word natuurlijk wel goed inpassen i.v.m de ruimte die ik in de hoogte heb. Ik heb nu eenmaal geen vaste baan, dus met een module ben je nu eenmaal aan maten gebonden. Dus om toch het effect te hebben van een bergachtige hoogte, werk ik op de tunnel met een losse plaat, die ik in de kast kan leggen als de module opgeborgen word achter de kast. Het tempex ga ik later beleggen met papier machee en ik heb op de yunnel ingang met speciale klei roten neergeled, dat ziet er wel erg mooi uit.

20 Februari 2011
Vandaag een start gemaakt met de rotsen te maken op de modelbaan. Ik heb zelf besloten om de vorm eerst te maken van tempex, aangezien dat erg licht is en makkelijk te bewerken. Voor mij is het belangrijk dat de module erg licht blijft. Over dat tempex ga ik straks met hele dunne klei en papier mache werken om het allemaal een beetje levensecht te krijgen. Het zijn erg leuke werkjes en weer erg lang geleden dat ik rotsen gemaakt heb. En ik heb al gemerkt dat je het eerste uur flink aan het klooien bent, omdat je niet meer zo geod weet hoe ook al weer. Maar de eerste tempex stukken zitten vast op de baan en ik ben tevreden met het resultaat. Straks gaat het er veel beter uitzien als het natuurlijk allemaal afgewerkt is, maar voor nu hebben we de eerste set gedaan. Ik vind het zelf wel lekker om steeds even iets amnders uit te proberen, zo blijf je lekker scherp en tenslotte is het allemaal weer nieuw voor me.

19 Februari 2011
Het was weer eens tijd om naar Houten af te reizen omdat daar weer de Modelspoorbeurs was in de Expohallen. Ik had weer een aantal dingen nodig en dan ga je er met een ander doel heen als dat je zomaar even gaat kijken en wat koopt. Ik wilde even kijken voor rechte fleischmann rails, zowel kort als lang. Met die lange baanstukken gaat de rails er snel doorheen. Nu kan je natuurlijk wel meter stukken nemen, maar ik wil de baan zoveel mogelijk in de stijl houden van de jaren 70 / 80, toen ik er zelf aan werkte. Op de beurs kwam ik al gelijk een aantal bundels tegen van 10 stuks voor 4.00 euro, en in goede kwaliteit, dus gelijk maar ingeslagen. Het was aardig druk in de hallen, er zijn toch best veel mensen die nog steeds met plezier de treinen bespelen en bebouwen, dat blijkt maar weer. Een mooie Fleischmann schoonmaakwagon voor 5.00 euro meegenomen, en deze was echt in een goede staat ook. Ik was er wel blij mee, want het is iets wat ik toendertijd niet kon kopen. Mooie kabelgootjes voor de hele kleine draadjes onder de module vast te zetten, altijd handig en een hele doos voor 5.00 euro. Dus de dag kon eigelijk al niet meer stuk. Een wissel en kruiswissel gescoord die allebei ter plekke werden getest. Want bij de vorige beurs had ik een kruiswissel gekocht waarvan de veertjes ontbraken, en dat had ik zelf niet in de gaten gehad. Voor de zelflossers heb ik 3 oude doosjes met inhoud kunnen vinden met lading, en dat is wel heel erg leuk. Toendertijd had ik vogelzaad, werkte ook wel, maar dit is toch weer orgineler. Dus we gingen weer met een rugzak vol naar huis en 75.00 euro totaal armer, maar wel weer rijker met de spullen voor de spoorbaan. Het blijft leuk en gezellig zo'n dagje tussen de treinen struinen.

17 Februari 2011
Vandaag een start gemaakt met de tunnelingangen van de smalle berg. Ik moet een beetje improviceren omdat je met bepaalde maten zit en ik ook een beetje de oude tunnelingangen wil gebruiken die net zo oud zijn als de baan. Nou kan ik wel nieuwe kopen, maar ik wil toch wat oud materiaal van de treinenbaan in de module verwerken. Dan heb ik toch een beetje dat gevoel erbij dat de baan van mijn Vader en mijn jeugd afstamt. Het is erg leuk om eraan te werken en ben blij dat ik de stap genomen heb om met modules te gaan werken. Het is lekker ontspannend en het bedenken van alles geeft een hoop lol. En als het erop zit, dan ben je weer tevreden dat het gelukt is. En ik weet dat ik misschien over 10 jaar weer een baan maak en die is dan weer perfecter omdat je nu de ervaring weer opdoet. Maar voorlopig ben ik blij met wat ik nu doe.

14 Februari 2011
Door tijdgebrek vanwege andere zaken geen tijd gehad om verder aan de baan te knutselen. Maar vanavond eindelijk weer eens wat gesoldeerd. Dit keer het eindstuk van een wissel, het kwam zo uit dat die bij het einde van de plaat kwam. Nou hou ik wel van uitdagingen, dus de wissel vastgezet zodat straks netjes de andere module er tegen aan gekoppeld kan worden. Maar het was even pielen met dat kleine grut. De baan staat nu al 2 maanden bij de eettafel, maar gelukkig kunnen we uitwijken met eten naar de voorkamer. Nood breekt wetten zullen we maar zeggen. Op deze manier kan ik tenminste eraan werken wanneer het uitkomt en hoef je niet steeds alles op te zetten. Maar straks komen de drukke maanden weer eraan en dan gaat die netjes op zijn plek achter de kast. Ik heb niet voor niets een module gebouwd.

2 Februari 2011
De afgelopen dagen bezig geweest met het solderen van de eindstukken van de rails. Omdat ik met modules werk, heb ik op het internet bij verschillende modelbaan sites gekeken hoe ik dit moest doen. Daar vandaan ben ik dus begonnen met de manier van de koperen schroefjes, waar de rails op vast gesoldeerd word. Het systeem is erg goed en stevig vind ik zelf, en je kan het mooi afwerken straks. Er zijn natuurlijk ook met printplaten waar de rails op vastgeschroefd word, maar dat vind ik zelf niet makkelijk en kan ook niet toegepast worden bij mijn baan. Je zou dat altijd blijven zien, aangezien mijn rails op de bedding ligt, inplaats van in de bedding. Maar ik ben blij dat ik het kan toepassen en het is erg leuk werk. Op deze manier blijven de rails netjes liggen en kan ik straks de andere modules erop aan laten sluiten. Maar dat zal wel eind dit jaar worden. Eerst maar even deze module eerst helemaal af maken.