Januari 2014

31 Januari

Het ziet er altijd leuk uit als je alle draden ziet hangen aan de onderkant. Dat is weer het voordeel als de modulle rechtop tegen je kast staat. Dan kun je makkelijk overal bij en je hoeft niet gebukt onder je modelbaan te liggen. Het is een flinke chaos als je alle draden zobij elkaar ziet,maar het word dan tijd om eerst deze draden chaos even netjes te maken.  

Welk draadje zullen we eens solderen ? 

30 Januari

Vandaag weer verder gegaan met de rails aansluitingen naar de ringleiding. Een stuk of 30 nieuwe erbij gemaakt, dus nu is bijna alles bedraad. Kan ik aan de onderkant beginnen om daar de draden weer vast te solderen aan de ringleiding, en dan word het eens tijd om te gaan testen met de treinen. Erg spannend allemaal, weet totaal niet of het allemaal werkt zoals het moet. Maar toendertijd had ik veel last dat sommige treinen op bepaalde stukken niet reden. Dus het zal wel een stuk verbeteren hiermee.

Oude wissel eruit en de nieuwe er weer in.

29 Januari

Aan de slag met een aantal wissels die het helaas toch niet goed blijven doen. Het zijn de oude wissels uit 1970, ik wilde ze wel in de modelbaan behouden, maar het werkt helaas niet. En er is niets lastigers als je treinen ontsporen op half geopende wissels. Ik had via marktplaats 1 electrische engelse (kruis)wissel en 5 links en rechtse electrische wissels kunnen kopen van het iets nieuwere type. Ik had zelf nog 1 elec kruiswissel en 1 linkse wissel liggen, dus vanavond alle wissels en de twee engelse wissels geplaatst.


Niet altijd handig als je dat moet gaan doen als de baan eigenlijk al helemaal vastligt. Maar helaas word je met schade en schande wijzer, zullen we maar denken. Als je de baan een jaar niet gebruikt, blijken sommige oude wissels het daarna toch problemen geven, tja, en dat had ik mezelf niet van te voren bedacht. Maar in twee uurtjes alles netjes er tussen uit gehaald en de nieuwe wissels er weer in. Zeker met de kruiswissels ben ik erg blij, want nu kan ik meer alle kanten op met de treinen. En het was vroeger al een droom om engelse wissels te hebben, maar toendertijd was je al blij als je een gewonen kriuswissel had

DE 3 engelse kruiswissels op hun plek

23 Januari

Vandaag weer aan de slag met draadjes solderen aan de ringleiding. Ikmaak nu eerst de onderkant even in orde, en dan ga ik weer verder met nieuwe draadjes aan de rails solderen. Af en toe afwisselen in werkwijze is wel prettig, aangezien ik er soms scheel van word om die kleine draadjes vast te zetten. Maar het is een leuk tijdsverdrijf en nuttig. Ik heb ook aan de kopkanten van de ringleiding de kroonsteentjes gemaakt waar straks de stekkers komen om te koppelen in de toekomst met de andere modulles 

Ik ga nu eerst nog een aantal wissels vervangen die toch iets teveel haperen. De baan heeft een tijdje stil gestaan, en dan merk je toch dat ze niet vlekkeloos klikken. Komt ook door de ouderdom. Ik behoud wel een aantal wissels uit de jaren 70', die moeten erin blijven. Maar dat zijn dan wel de beste. Het liefste had ik alle wissels op de oude manier gehad, maar dat blijkt in de praktijk toch niet altijd te werken. 

En ik heb tenslotte wel het grootste gedeelte van de rails uit mijn vaders tijd gebruikt. En straks komt de scenery er nog op zoals bomen,huisjes etc, die ook van de modelbaan uit 1970 stammen. De lopende band is trouwens ook uit 1975, toen ik hem van mijn verjaardags geld gekocht had op mijn 15e. Dus dat blijft toch nostalgie.

22 Januari

Even een nieuwe poll bij de Polls neergezet. Kwam er achter dat het ook wel leuk zou zijn als het tijdperk waar de modelbouwers mee bezig zijn neergezet kunnen worden. Ikheb zelf nooit enig idee gehad wat dat allemaalinhield, tegenwoordig heb ik me daar iets meer in verdiept. Het blijkt dat ikzelf ergens tussen het tijdperk 3 en 4 inzweef. Van de stoomtrein die langzaam verdwijnt tot de opkomst van de diesel en electrisch. Ik vind ze allebei even leuk,zeker de stoomtrein blijft voor mij enorm populair. Het heeft een bepaalde uitstraling als die door het landschap rijden met hun dikke stoompluimen boven zich. Dus voelje vrij om de poll in te vullen in welk tijdperk er gereden word. Ik ben benieuwd wat dat op gaat brengen

En ook maar gelijk een poll gemaakt voor analoog en digitaal rijden met de treinen, want ook daar zit tegenwoordig nogal verschil in. De 1 blijft bij het analoog rijden ( zoals ikzelf ) omdat het nostalgie is of misschien wel een andere reden. Maar digitaal is ook weer erg in trek gekomen,omdat er veelmeer mogelijkheden zijn. Maar de andere kant daarvan is dat het weer meer geld kost, dus moet het voor sommige ook weer uitvoerbaar blijven. 

En rijd je 2 weg systeem of het 3 weg systeem, ook daar zijn verschillende meningen over. Het is voor mij altijd erg leuk gebleken wat een verschillende ideeen en wensen er onder de modelbouwers zitten. En aangezien de poll goed ingevuld word, krijg ik een leuk beeld wat zich onder de treinenbouwers allemaal afspeelt.

20 Januari

Even een weekendje geen tijd gehad voor de baan, maar dat geeft niet. Ik ga nu eerst even de website weer wat bijwerken.Sommige teksten en foto's moeten bijgewerkt worden,aangezien ik ze in 2010 geschreven heb en sommige dingen in de verleden tijd staan. En het is leuk om weer nieuwe dingen toe te voegen. Aangezien ik nu weer bezig ben met de modelbaan,heb je ook gelijk weer stof om te schrijven. Ben ook druk op het internet bezig om bepaalde dingen die ik uit wil voeren, te vinden. 

Want ik weet ook niet alles en er word genoeg neergezet om ons modelbouwers verder te helpen. En ik probeer het met deze website weer voor andere toegankelijk te maken die geen ruimte in huis hebben om een vaste modelbaan neer te zetten. Dus met de modulles ben ik zelf heelerg blij geweest dat ik door het internet op die gedachte ben gebracht. Op die manier kan ik nu toch mijn hobby uit oefenen.

16 Januari

Vandaag weer een aantal rails gesoldeerd vanwege de ringleiding. Ik heb nu 22 punten al gedaan, en ben benieuwd wat dat voor effect heeft met het rijden. Ik heb eigenlijk nog nooit een ringleiding gehad, toendertijd wist je niet echt van het bestaan. Doordat je vaak alleen maar boeken las en geen internet had, was het vaak moeilijk zoeken naar antwoorden. Dus eens kijken wat dit gepriegel straks allemaal opleverd, als ik de verhalen hoor, scheelt het enorm in het rijden. Maar eerst zien , dan geloven natuurlijk. 

De modulle weer even rechtop gezet tegen zijn kast, zodat ik aan de onderkant nu eerst even verder kan gaan. Ik wil de draden die ik aan de rails gemaakt heb, nu aan de ringleiding gaan solderen. Ik heb geel en zwart genomen, zodat ik de gele draad aan de groen/gele kan solderen, en de zwarte aan de bruine draad. Zo houd ik voor mezelf ook een goed overzicht. Het begin was even zoeken naar de juiste en snelle manier, maar die hebben we nu gevonden. Soms kom je op slimme ideeen en dat maakt het werk wat makkelijker.

Het gaat er best wel ordelijk uitzien, maar nu ben ik alleen nog maar met de ringleiding bezig. Straks krijg ik nog de wissels met al de bedrading. De seinpalen en noem alles maar op. Maar zolang je het vanaf het begin maar gelijk ordelijk maakt, dan blijft het goed te overzien.

15 Januari

Vandaag purine gehaald, maar dat was nog een heel karwei. Daar is dus bijna niet aan te komen, dus op het fietsje door de regen half Den Haag gezien. Maar het is gelukt gelukkig, het maakt het solderen even wat makkelijker. De soldeer vloeit wat beter en je kan bij de rails iets precieser werken. Alhoewel ik denk dat sommige het nog beter kunnen. Maar voor mij is het voldoende. 

Het is in ieder geval een leuk idee dat ik straks eindelijk eens kan gaan rijden met de treinen en dat ze niet overal stil staan. Het blijven oude treintjes en het is nu eenmaal analoog. Dus je moet er iets meer voor doen om het goed rijdend te krijgen. Maar dat is dan ook wel weer de charme van zo'n modelbaan.

Ook de transformator heeft zijn vaste plek gekregen. Ik was eerst van plan om hem los te houden en als ik de baan zou gebruiken, aansluiten. Maar dat geeft meestal weer een hoop gedoe met de draden en als die vast zit, kun je gelijk beginnen. Dus een apart plaatje vastgemaakt waar de transformator op vast zit. Het electra snoer afgeknipt en en vervangen voor een eurostekker. Het voordeel is dat ik de eurostekker vast heb gezet onder de plank van de wisselkastjes, dus kan hem met een stekker dan zo aansluiten. Hij zit niet in de weg en wil ik de modelbaan weer op zijn plek zetten, stekker deruit en geen bungelende bedrading. 

Ik heb altijd een hekel gehad aan al die bedrading die chaotisch onder een baan hangt of vastgezet is. In mijn jeugd ( pfff, klinkt duf ) had ik ook modelbanen die ik opbouwde en was nooit zo moeilijk met de bedrading. Maar tegenwoordig neem ik de tijd ervoor en sluit het allemaal netjes en op kleur ( voor mij ) aan. En dat werkt toch een stuk overzichtelijker, zeker als je een storing krijgt. Anders zoek je je helemaal het ...... juist !

14 Januari
Vanavond weer wat gedaan aan de modelbaan. Eerst een wissel vervangen voor een iets nieuwer type, ook omdat de oudere toch wat gebreken vormen. Blijf er wel een aantal in de baan houden, want ze zijn tenslotte van mijn Pa geweest en die horen er gewoon bij. Zaterdag is er ook weer de modelbaanbeurs in Houten bij de expo, dus misschien kan ik daar nog een aantal wissels vinden voor de fleischmann baan. Voorlopig heb ik materiaal genoeg om te bouwen, dat scheelt.  

Vanavond ook verder gegaan met de ringleiding en alvast een aantal solderingen gemaakt aan de rails. Best wel moeilijker als dat ik dacht, want je moet het echt rustig en netjes doen. Maar dat geeft niet, tenslotte hebben we geen haast. Ik heb er maar een aantal kunnen doen, eerst even bekeken hoe ik het beste kon solderen. De baan maar weer eens op zijn schagen gezet, na een jaar van rechtop staan. Wat wel erg scheelt is dat er vrijwel geen stof op ligt, dat is weer het voordeel als die rechtop staat. 

Ik ga toch ook maar wat purine halen, aangezien het niet echt lekker vloeit. En je dan toch iets teveel warmte op de rails zet, waardoor er dingen kunnen smelten. En S39 is niet echt best om te gebruiken i.v.m het roesten van je onderdelen. En je wilt toch niet je baan verroest hebben, alhoewel de rails in het echt wel roest. Morgen gaan we weer verder als ik de purine heb.

10 Januari
Hehe, eigenlijk schaam ik me gewoon om weer het weblog te openen, want het is zo'n tijd geleden dat ik hier geschreven heb. Ik heb in Februari van 2013 nog een keer wat kunnen doen aan de fleischmann baan, maar daarna is er niets meer van gekomen. In heel 2013 ontbrak het me aan tijd, maar het meeste aan inspiratie om de draad weer op te pakken. Maar eindelijk is het weer eens zover dat ik aan de slag ben gegaan. Vanavond de ringleiding afgemaakt na een jaar van stil liggen. 

Ik liep eigenlijk alweer een aantal weken met de kriebels. Op de 1 of andere manier had ik eindelijk weer de zin en inspiratie om aan de treinenbaan te gaan werken. En het geeft weer een goed gevoel, nu nog even vasthouden. Volgende week ga ik ook weer eens naar Utrecht om in Houten de treinenbeurs van 2014 weer te gaan bekijken. Even nog meer zin krijgen om de baan verder te gaan ontwikkelen. Want het word ook weer tijd dat de treinen gaan rijden. Ze hebben alweer veels te lang stil gestaan in de vitrine. 

Nu kan ik tenminste gaan werken aan het solderen van de draden voor de ringleiding naar de rails. Best wel spannend of het allemaal gaat lukken en hoe ik het in mijn hoofd heb. Ik ben nu eenmaal geen ervaren treinenbouwer ( nog ), maar gelukkig staat er veel op het internet. Dus we zullen er best uit komen.