27 Februari 2015

De bomen op de baan zijn nu klaar en allemaal geschilderd, een erg gaaf gezicht geworden en het geeft een enorm mooie uitstraling zoals het moet zijn. Ik hou toch het stukje verleden in ere, maar de bomen zien er iets meer eigentijds uit. Maar je weet dat het de dennebomen uit voegere tijden is.

Ik heb deze twee dagen bij het opstelspoor een klein stukje scenery gemaakt met de afgemaakte bomen en een wachtershuisje. Een koe erbij gezet en alles afgemaakt met strooisel en mos. Best wel mooi gelukt moet ik zeggen en ik vind het zo'n groot verschil met hoe ik vroeger een baan maakte en afwerkte en nu.
Het blijft me verbazen dat je de rust en het geduld nu hebt om dingen echt mooi te maken. Leuk om er foto's van te maken dichtbij en je gelijk jezelf in een treinenbaan waant. Het is natuurlijk maar een heel klein hoekje van de module, maar toch? Ik doe tussendoor ook wat mos op de baan plakken op stukken waar dat nodig is. 
De treinenbaan moet een voor mij bijzonder uiterlijk krijgen. Zoals het toen was moet het ook uitstralen. Ik had nog een zak van dat mos van mijn oude baan ( 30 jaar terug ) en dat blijft wonderlijkbaarlijk goed. Er zitten stukken bij die je weg kan gooien, maar er is zeker nog een hoop bruikbaar.

25 Februari 2015

De boompjes op de baan hebben nu allemaal hun strooisel gehad en hebben een nacht goed kunnen drogen. Nu word het tijd om ze te gaan schilderen en de kleur te geven sdie meer naar het natuurlijk toe gaat. Want het nadeel van de plastic boompjes is dat ze heel fel groen zijn en glimmen.

Ik heb bij de action waterverf gekocht voor €0,89 en dat werkt erg goed. Op die manier kun je heel veel boompjes goedkoop van een kleur voorzien. Ik kwam er achter dat de kleur die ik er opsmeer donkerder uitvalt. Dus daar moet ik wel even rekening mee houden, want waterverf kleurt donkerder op. Ik heb ook een andere kwast genomen aangezien die flink slijten met al dat gefreubel. Ook was de kwast wat aan de korte kant, en kwam ik er achter dat achteraf er toch plekken niet geraakt waren. Komt ook bij dat het nogmaals heel lastig is met bomen die al vast staan, omdat je er niet goed bij kunt. Maar het begint wel een stuk beter te ogen en de bomen zien er in ieder geval een stuk echter uit. Het haalt het natuurlijk niet bij de eigen gemaakte bomen die ze tegenwoordig allemaal op de modelbaan bouwen, maar dat is ook niet de bedoeling. Want het moet wel een treinenbaan uit de jaren 70' blijven.

De plastic denneboom zoals die er orgineel uitziet als je ze koopt.

24 Februari 2015

Ben vandaag maar eens begonnen met het bewerken van de boompjes die al op de baan staan. Ik had natuurlijk de tip gekregen om ze te bestrooien en daarna te schilderen waardoor ze een beter uiterlijk zouden krijgen.
Het makkelijkste is natuurlijk om de boompjes in je hand te bewerken, maar helaas had ik er al 30 op de baan vast gezet. Dus toch maar aan het klusje begonnen en eerst de boompjes in de lijm gezet. Het lastige van de boompjes die op de berg staan is dat ze tegen de achterwand staan waardoor je er niet helemaal goed bij kan.

Maar ook daar leer je weer mee omgaan, het duurt gewoon wat langer. Na het verlijmen van de bomen heel dun strooisel gebruikt om er tegen aan te gooien. Letterlijk wel te verstaan, want normaal kun je het boven een bakje doen, maar om hier bij te komen moet ik het er tussen in gooien.
Dus het geeft in ieder geval een leuk effect, het is net of er overal grote hopen zand tussen de bomen liggen. Met mijn kleine stofzuigertje zuig ik alles er tussen uit weer, dat is erg handig. Je moet er niet aan denken dat je dit allemaal met de hand er tuusen uit moet zien te halen. Dat zou ook niet echt lukken.

22 Februari 2015

Digitaal rijden, jawel. Nog niet dit jaar en ik denk ook niet volgend jaar, maar misschien wel daarna. Toevallig had ik wat vragen daarover op het Benelux forum voorbij zien komen en daar vroeg ook iemand of je gedeeltelijk digitaal kon rijden. Dus alleen de treinen digitaal en de rest gewoon analoog blijven besturen.
Daar had ik zelf eigenlijk nog nooit over negedacht, aangezien ik deze baan analoog wilo houden. Maar ik zit toch wel met de wens om ooit later met meerdere treinen te kunnen gaan rijden. Heb ik in mijn vroegere tijd nooit kunnen uitvoeren, dus hopelijk nu wel. En met analoog meerdere treinen laten rijden is toch een hele opgaaf.

En om nu toch de baan zijn uiterlijk te laten behouden van analoog is dit wel een heel leuke optie. Dus dit opend weer andere opties voior de toekomst. Met een Multimaus schijn je al een heel eind te komen, dus we gaan op de beurzen eens rond snuffelen. Op het benelux forum staat alles goed uitgelegd obver het digitaal besturen van treinen en wat daar allemaal voor komt kijken. Wel erg makkelijk omdat ik er nog totaal niet in thuis ben. Maar eerst de baan maar verder af gaan maken, want ik kan nu nog steeds niet rond rijden, en dat zal toch eerst uitgevoerd moeten worden.

21 Februari 2015

Helaas kan ik dit weekend niet naar de treinenbeurs in Utrecht. Ik ga op 7 Maart naar de Ontrax in het spoorweg museum, dus mag me daar gaan uitleven. Ik volg wel de beurs met foto's en filmpjes op het beneluxforum, zodat ik toch nog wat meepik van alle mooie banen en bijzondere dingen die er allemaal te zien zijn.
Je kan nu eenmaal niet alles bekijken en erbij zijn. Kwam ook op het forum een vraag tegen over het digilariseren van een analoge baan in combinatie. Dus de treinen digitaal en de rest doe je analoog. Dat gaf me gelijk een idee om dat later ook te gaan doen. Ik heb daar nog totaal niet bij nagedacht dat zoiets ook kan, gewoon combineren van verschillende dingen.

Wel logisch dat het kan, maar aangezien ik totaal niet thuis ben in de digitale wereld, had ik daar nog niet over nagedacht. En het geeft mij weer hoop dat ik straks inderdaad meerdere treinen op de baa kan laten rijden. Zou wel heel stoer zijn, iets wat ik al vanaf mijn jeugd wil hebben. Maar toendertijd was het er volgens mij nog niet eens, want het digitale tijdperk is toch iets van latere jaren. Dus zo zie je maar weer dat een treinenforum erg handig is om bepaalde zaken te leren en te overwegen om zelf te gaan doen.

19 Februari 2015

De boompjes en alles wat daarbij hoort blijft een hoop werk, maar dat maakt het wel weer leuk om te doen. Je zietr wel resultaat op de baan komen en zeker als straks alle boompjes geplaatst zijn, krijgt het ineens een hele andere dmensie. Ik heb nog een paar andere soorten denneboompjes ooit op de beurs gekocht en die ga ik hierna plaatsen.
Die zijn anders van structuur, wel plastic, maar anderes vorm gegeven. Eerst wist ik nog niet wat ik ermee zou gaan doen, maar door de tip van Herwim op het benelux forum over het bestrooien van mijn andere boompjes geeft dat weer een andere kijk op het geheel.

Volgens mij als ik deze ga bestrooien en schilderen, komt er ineens een ander boompje tevoorschijn wat veel meer op de realiteit lijkt. Maar we zullen het beleven, zover zijn we nog niet.
Waar ik nog het meest van verbaasd sta is dat het allemaal beter lukt als dat ik me voorgesteld had. Je moet na zoveel jaar best wel weer flink gaan spitten op het internet hoe alles in zijn werk gaat. Gelukkig zijn er genoeg bouwers die nog flink fanatiek bezig zijn met hun modelbanen en die ook hun kennis graag willen delen met andere.
Dus op die manier kom je toch een heel eind in de goede richting.

16 Februari 2015

Voor mijn dennenbomen waarvan ik geen voetstuk meer voor had heb ik iets anders verzonnen. Ik had nog heel veel bovenstukjes van de bomen over. En dan met name het stukje wat als laatste word gebruikt om het eindstuk op de boom te prikken. Het topje zogezegd. Ik had er een stuk of 15, en kwam er bij toeval achter dat ik die goed kon gebruiken als voetjes. Het enigste wat je moet doen ik het gaatje wat groter boren waar de stam ingezplakt moet worden. 

Op die manier kun je dus de stam er in vast lijmen. Het enigste nadeel is dat dit bovenstukje wat hoger op zijn poten staat zeg maar. Maar als je hem met witte lijm vast lijmt op de plaat, dan kan je dat later bewerken met wat strooigoed of een struik. Het is in ieder geval een mooie oplossing als je te weinig onderkanten hebt van de plastic dennenbomen. En voordat je op een beurs misschien de orginele vind ben je weer een heel eind verder. En dit is best een redelijk mooie oplossing. 

 14 Februari 2015

Bij het voorste rangeergedeelte ben ik nu bezig om ook meer het effect te krijgen zoals het bij echte spoorlijnen ook eruit ziet. Vaak heb je laag groen wat langs de spoorlijn groeit. Ik had op de treinenbeurs een zakje gekocht met klein gesnipperd schuimrubber in verschillende kleuren groen.
Maar de kleuren zijn veels te fel voor op de baan, dus heb ik ze eerst met lijm vast gestrooid. Laten drogen en daarna met verschillende kleuren groen ( waterverf ) er overheen geschilderd. Als het dan droogt is het een hele mooie ondergrond langs de spoorbaan. Het felgroene is nog zoals het in het zakje zat en daarna heb ik het dus geschilderd. Je ziet het verschil en het word gelijk een stuk echter. Als je daarna nog wat gaat spelen met struiken en bomen heb je het geheel zoals het ook zo eruit zou zien.

12 Februari 2015

De dennebomen die ik heb gekocht een aantal jaren terug op de beurs zaten allemaal in een plastic zak bij elkaar gepropt en waren allemaal uit elkaar gevallen. Dus ik ben vanavond maar eens de hele zak gaan leeg halen en gaan puzzelen. Dat is best een heel gedoe omdat je al die verschillende dennebomen bij elkaar moet zoeken omdat er ook verschillende soorten in zitten. Maar ik had het toendertijd voor heel weinig geld gekocht. 
En als je weet dat in mijn tijd dat ik de treinenbaan had de boompjes al een paar gulden per stuk kosten, is dat toch weer leuk scoren. Na een aantal uren van puzzelen, plakken en bij elkaar sprokkelen had ik bijna 60 boompjes op zijn orginele staat terug gebracht.

Het lastigste was eigenlijk de bovenkantjes aangezien die kleine boomtopjes heel snel verdwijnen. Maar gelukkig zaten er nog veel los in de zak, dus die heb ik er nu allemaal vast opgelijmd.
Aangezien de boompjes allemaal van plastic nog zijn, glimmen ze veels te onnatuurlijk. Dus de volgende stap is weer om ze allemaal in verschillende matte kleuren te schilderen zodat het geheel veel meer op dennebomen gaat lijken.

11 Februari 2015

Op het benelux treinforum ben ik ook geregeld nu te vinden om vragen te stellen en de baan te laten zien hoe het vordert. Daar krijg ik ook uiteraard respons op en tips hoe je bepaalde dingen kan uitvoeren. De berg wil ik zo veel mogelijk echt gaan laten lijken, dus moet je wel een beetje variatie aanbrengen in het groen en alles wat je daar neer zet. En dat gaat wel lukken.
De breuk van de berg heb ik zoveel mogelijk nu met groen bekleed en rotsen, maar dan krijg je dus wel een rechte groene lijn. Dus nu ga ik zoveel mogelijk proberen om het er natuurlijker uit te laten zien.
Dus meer het mos ( struiken ) aan het verdelen en ook de rotsen op andere plaatsen neerplakken.

Het effect is best wel duidelijk te merken en het word nu ook steeds echter. Een aantal dennenbomen aan het plaatsen wat het zicht gelijk weer anders maakt. Ook de rails die onderaan de berg ligt ben ik aan  het bekleden met rotsen en struiken. Daardoor moet het straks allemaal 1 geheel worden. Het is erg leuk werk, zeker als je het resultaat op je foto's gaat zien. Nu kun je ook echt gedetailleerde beelden maken van de baan.

10 Februari 2015

Rotsblokken, groen mos en meer scenery gaat weer flink door de handen. Door het priegelwerk duurt het lang voordat je wat resultaat ziet, maar dat weet je nu eenmaal als je aan een treinenbaan begint. je moet dan geen haast hebben en dat heb ik ook gelukkig niet. Ook het geduld hebben dat je eerst wat laat drogen, voordat je de volgende stap gaat nemen.
Ik had nog een hoop oud mos van vroeger bewaard en ik was verbaasd hoe lang dat toch nog goed blijft. 
Er zijn wel gedeeltes die ik weg moet gooien omdat ze lelijk zijn geworden of keihard door de toemnmalige lijm die ik gebruikt had.

Het leuke is dat ik straks al die rotsen grijs mag gaan verfen. Ik had er al een aantal verleden keer gedaan en dat is een lekker rot klusje, maar ook weer erg leuk om te zien hoe dan alles weer veranderd en bij het geheel hoort. En misschien doe ik het wel op een heel verkeerde manier en moet ik die kurk eerst in een bak met verf gooien. Maar ja, daar heb ik nog geen ervaring mee gehad. Misscien moet ik het maar eens een keer uitproberen.

9 Februari

Nu bezig met de afneembare berg, zo ga ik hem maar noemen. Want anders denkt iedereen dat het een vast gedeelte is en snappen ze er niks meer van als ik bepaalde dingen uitleg. Doordat de berg een los gedeelte is zit ik met de rand die langs de baan loopt. Die zit in het zicht, wat het niet echt natuurlijk maakt. Dus ben ik hem met rotsblokken en groen aan het maskeren. Daar moet je best wel over nadenken omdat het er ook nog eens een keer natuurlijk uit moet zien.
Ik weet ook niet of het perfect lukt, maar als je niets probeert weet je het niet.

Tot nu toe is het gewoon de rotsblokken, het groen en bomen neerzetten of leggen zonder ze vast te lijmen. Ziet het er goed uit, dan kan het vastgelegd worden. je moet met dit soort acties ook geen haast hebben. Ik merk wel dat ik veel preciezer werk als toendertijd in mijn jeugd. ( klinkt wel oud haha ). Ook met het mos ga ik nu zeker anders om. Toen propte je gewoon een stuk mos met lijm op de modelbaan en dan was dat mooi. Nu kijk ik wat voor stuk er past en ook nog dat het er wel als een struik uit ziet.

Leuk om te zien hoe ook met deze opbouw weer veel van de treinenbaan veranderd. Ik had ook veel dingen al op voorhand gekocht op de treinenbeurzen, maar ook dat is niet altijd handig als je pas weer begint met de opbouw na jaren van je modelbaan. Want ik had nu bijvoorbeeld mos gekocht wat eigenlijk al heel lang bij iemand gelegen had. En is dus niet echt meet te gebruiken. Maar als je daar loopt en je ziet het liggen, weet je niet meer dat je ook even naar de kwaliteit van sommige spullen moet kijken. En dat leer je dan weer met schade en schande als je bezig bent met je opbouw. Dan kom je dat vanzelf tegen.

7 Februari 2015

ik vond het eens tijd om weer even met de treinen te gaan rijden. Ik ben er al achter gekomen dat ik twee wissels in de baan heb waar bepaalde stoomlocomotieven en wagonnen met dubbele assen uit de rails gaan. Ze ontsporen iedere keer en ik weet eigenlijk nog niet wat er aan de hand is.Nou moet ik zeggen dat ik er nog niet echt mijn loep als het ware opgelegd heb, dus ook dit probleem zal ik in de toekomst wel op gaan lossen. Een ander klein probleem wat zich steeds voordoet is dat bij en paar kruiswissels en 1 gewone wissel de trein steeds stopt.

Nou denk ik wel te weten wat dat is omdat bij de kruiswissels je gedeeltes hebt die niet van stroom voorzien worden. Ik heb al een ringleiding gelegd waar alle rails en wissels op gesoldeerd zijn. Maar ik denk dat ik bij de kruiswissels toch iets meer contacten naar de ringleiding moet maken. Ik had dat al een keer gezein bij een voorbeeld op de uitleg site, maar vond het eigenlijk een beetje overdreven om de hele kruiswissel van contacten te gaan voorzien.
Maar achteraf blijkt dat toch wel nodig te zijn. Tenminste als je de treinen ook daadwerkelijk een langzame snelheid wilt meegeven. Dus ik heb daar weer meer dan genoeg werk aan. Ik wacht daar nog even mee, ik wil eerst wat meer scenery plaatsen. Vind ik even wat leuker op dit moment omdat de baan net wat meer leven gaat krijgen.

De treinen op zich rijden allemaal best goed, een enkele daar gelaten. Die piept nogal als ik wat gas geef en ik denk dat het de koolborstels zijn. Maar ook dat moet ik even op het forum navragen, want ik als leek weet dat niet helemaal zeker. Maar daar heb je tenslotte trein forums voor. Het is een gaaf gezicht om de treinen nu in een meer modelbaan achtige omgeving te zien rijden. En het is sowiezo leuk om met de treinen te rijden. Het kind komt dan toch weer even bij je naar boven.

5 Februari 2015

Vandaag eens aan de brug gewerkt om hem netjes af te werken. Want door de platen steenstrips erop te plakken krijg je van die witte randen. En dat ziet er nou niet echt natuur getrouw uit. Dus met een kwast en grijze verf alles eens netjes afgeschilderd en waar nodig randjes afgesneden.

Op deze manier ziet de brug er gelijk echter uit en dat was nou net de bedoeling. Ik wil er later nog een stalen frame op zetten aan de binnenkant om het nog mooier te laten worden. Helaas moet ik het wel aanpassen omdat ik anders weer te hoog word voor de module op te slaan achter mijn kast.Maar aan de andere kant geeft het ook wel weer ideeen en uitvoeringen hoe je zoiets moet oplossen. En met plakken en knippen kom je toch vaak een heel eind.

2 Februari 2015

Even een paar foto's hoe de berg en de baan er nu uit gaan zien na een paar weken van noeste arbeid. Voor mijn doen heb ik al veel neergezet op de baan. Verleden jaar was het maanden alleen maar draadjes trekken en alles solderen en aansluiten. Nou heeft dat ook weer zijn nut gehad, want daardoor kan ik nu met de locs rijden als er iemand op visite komt. Doordat het landschap nu zo aan het veranderen is, geeft dat gelijk een heel andere kijk op de treinenbaan zelf. Ik heb ook nog de brug weer verder afgemaakt, omdat de bovenkant nog met steenstirps geplakt moest worden. En ik had nog een zijkant van een steunpilaar die bekleed moest worden.

Ik kwam wel achter een fout die ik gemaakt had in de steunpilaar bij de rails. Ik wil natuurlijk in de toekomst de bovenleiding gaan maken, en de bovenkant heb ik precies in de weg zitten. Maar dat is een probleempje voor later die ik wel op ga lossen tegen die tijd. Voorlopig laat ik het even zo zitten, dat komt wel goed.
Ik moet nu alleen de zijkantjes grijs schilderen van het geplakte gedeelte allemaal, omdat het schuimplastic is van 1 mm, zie je de witte zijkanten. Dus dat word een klein beetje priegelwerk met een heeeeeel dun kwastje. Maar dat word tenminste weer een uitdaging.

Maak jouw eigen website met JouwWeb