Diesellocomotief fleischmann V42-04 

Om onderhoud aan je treinen uit te gaan voeren moet je klein en simpel beginnen. Zeker als je nog niet echt weet wat je moet doen en waar je op moet letten. Dan is de dieselloc zoals hieronder afgebeeld de perfecte uitvoering.

Het was even zoeken hoe de behuizing eraf moest, maar door even op het internet rond te struinen bleek het de buffers te zijn die eraf moesten. 

Als je deze in het geheel aan allebei de kanten eraf haalt, dan valt als het ware het motortje er zo uit. Dacht eerst dat je ze los moest schroeven, maar deze zetten er eigenlijk op geklikt. Dus niet al te moeilijk om los te maken. Kijk wel uit als je dit doet, want het verbuigt heel snel en doe het voorzichtig met een tangetje. Want voordat je het weet heb je zo beschadigingen. 

Daarna kijken of er iets aan gedaan moet worden door middel van het open maken van de motor. Nou heb ik het geluk met deze dieselloc dat die er vrij schoon uit ziet, dus heb ik aan het motortje niet zo heel veel gedaan. Wel de wielen goed schoon gemaakt en alle tandwielen in ieder geval met wasbenzine nagelopen.

Bij de koolborsteltjes hoefde ik niet veel te doen aangezien deze schoon en nog perfect erbij zaten. Buitenkant wel schoon gemaakt, maar het binnenwerk heb ik me nog niet aan gewaagd. Hij rijd ook gewoon goed, maar het is meer om voor mezelf te oefenen hoe het allemaal in elkaar zit. 

Deze dieselloc is natuurlijk ook niet echt moeilijk om uit elkaar te halen, dus we gaan hierna de uitdaging aan met zijn grotere broer. De dieselloc 312 380-0. Daar zal iets meer aan gedaan moeten worden aangezien deze bijna niet meer rijd. En alles is wat uitgebreider, dus ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Maak jouw eigen website met JouwWeb