Fleischmann DB E10-134 Electrische loc
De belangrijkste trein waar alles mee begonnen is. De Fleischmann DB E10-134 elektrische loc die van mijn Vader is geweest en minstens 60 jaar oud is. Betekend dus ook dat die heel erg onderhoud nodig heeft om weer behoorlijk te gaan rijden. Niet alleen motorisch heeft die onderhoud nodig, maar ook de pantograaf moet vervangen worden. Dus een klusje waar we best wel even mee bezig zullen zijn.Maar dat geeft helemaal niet, leuk om te doen en als ik deze weer helemaal goed heb gekregen dan weet ik in ieder geval hoe het moet.
Nou ging ik er vanuit dat als je de onderste schroef eruit haalt, de bovenkant eraf zou gaan net zoals bij de dieselloc. Maar dat is dus niet het geval.
Je haalt hier de plaat weg die het extra gewicht vast houd wat in het midden van deze loc geplaatst is. Zorgt er in ieder geval goed voor dat de trein op de baan blijft.
Aan de zijkanten van de DB E10 zitten 4 kleine schroeven zoals je hieronder ziet. Op deze manier vallen de wielblokken onder de trein uit. Ze zitten namelijk allebei vast met twee van deze schroefjes aan elke kant. Handigste is om de trein op zijn kop te leggen (eventueel in een bak met schuimrubber) zodat de wielen er niet in 1x uitvallen. Deze zitten namelijk nog met elektra vast aan het binnenwerk van je loc.
Hier kun je goed zien hoe de motor aan de bovenkant vast zit.
Ook de andere wielen zijn los gemaakt omdat ook deze vies en smerig zijn. Hier ook weer de twee schroefjes aan de zijkant los maken zodat het hele stel er onder uit valt.
Ik ben maar bij het motorblok begonnen omdat die het belangrijkste is en wat aan de buitenkant al te zien was, heel erg nodig schoon gemaakt dient te worden. Logisch ook als je bedenkt dat die nooit meer nagekeken is na de aankoop. Wel olie gehad in het begin, maar toen in dozen gestopt en na 22 jaar weer terug op de baan. Alleen dat vlot niet zo.
Eerst maar een paar wielen eraf gehaald om bij de radertjes te kunnen. Ook hier weer heel voorzichtig met een schroevendraaier tussen het wiel en de behuizing gezeten om hem los te wrikken. Bij deze loc gaf dat nogal wat problemen omdat die erg vast zaten door de vuiligheid. Maar met kalmte het geheel toch los gekregen.
Op de linker foto zie je een soort beschermplaat zitten die de radertjes beschermd. Door alle viezigheid bleef die eigenlijk gewoon zitten tegen de radertjes, al was het schroefje er uit om hem vast te houden. De rechter foto laat zien wat daar weer onder gezeten heeft. De beschermplaat zorgt er ook voor dat de twee radertjes niet los komen van hun as. Want deze zitten namelijk niet vast met een klemveertje of door een ander radertje.
Hier op de foto zijn de twee radertjes er vanaf gehaald. Ze behoren doorzichtig te zijn, maar door al het vele vuil van vet zijn ze zwart geworden. Deze gaan in ieder geval even weken in de wasbenzine.
Als het kan gebruik een tangetje zoals hieronder, die is speciaal om klemveertjes los te maken. Deze tang zet zijn pootjes naar buiten als je knijpt. Op de rechter foto heb ik de bovenste rader verwijderd met door het klemveertje los te maken.
Daarna heb ik de onderliggende radar los gemaakt. L:et wel op als je hier het kleine veertje los maakt. Met het tangetje lukt dat niet omdat het veertje te dun is. Dus heb ik het gedaan met twee schroevendraaiers, wel heel voorzichtig omdat anders het veertje weg schiet.
Het effect als je dus alles los gemaakt hebt en schoongemaakt. De radertjes zijn allemaal weer doorzichtig zoals ze behoren te zijn. Natuurlijk krijg je niet alles meer in nieuwstaat vanwege de oude leeftijd. Maar dat moet ook niet, want het heeft geschiedenis opgebouwd in al die jaren. Maar het geeft wel een goeie voldoening dat in ieder geval jaren oud vet en olie verdwenen zijn.
Het beschermplaatje weer met een schroefje vast gezet en deze kant is na het olie geven weer klaar om te draaien.
De motor is ook helemaal nagekeken en schoon gemaakt. Elektriciteit op de koolborstels en na wat aarzelingen ging die draaien. Voor het gehele schoonmaak verslag van de motor kun je even klikken op de link. Maar met het schoonmaken van de motor alleen waren we er nog niet, want het bleek dat de motor op de wielen niet draaide. Dus zat er ergens anders een probleem met kortsluiting, dus weer een uitdaging om dat op te gaan zoeken.
Het voorste draaistel wilde niet meewerken en gaf steeds kortsluiting op de wielen. Via het Benelux forum had ik al een hoop tips gekregen waar ik op moest letten en wat er uitgezocht moest worden. Want je moet er op letten dat de wiel connecters op allebei de draaistellen aan dezelfde kant zitten.
Wat ook heel belangrijk is dat de wielen zelf aan allebei de kanten de juiste isolerende ringetjes hebben. Anders werkt het ook niet en krijg je kortsluiting. Dus alles goed nagekken en opnieuw bevestigd zodat ik wist dat alles op de juiste plek belande. Daarna weer de elektra erop en draaien als een zonnetje. Zo leer je steeds meer en weet je ook waar je op moet gaan letten bij de volgende trein.
Hij kan nog niet echt ver rijden, maar wel heel trots dat het gelukt is om deze E10 weer aan de gang te krijgen. Nu gaan we de rest aanpakken zoals de pantografen en alles goed schoon maken. Ik wil niets schilderen of zo omdat ik vind dat die moet blijven zoals mijn Vader hem toendertijd heeft gekocht. Als ik hem zou gaan schilderen dan ben je toch iets geheel nieuws aan het maken en dat wil ik niet.
Maak jouw eigen website met JouwWeb