25 Maart 2015

Bij de losplaats voor de grote kolenwagons en de lopende band ook begonnen met wat meer scenery erbij te zetten. Want wel leuk dat de arbeiders beneden bezig zijn, maar als er boven iets gebeurt bij het lossen van de wagonnen, kan niemand daarbij komen. Dus ook weer van een oude houten trap een weg naar boven gemaakt en langs de kolenstortplaats een houten loopplaats gemaakt met een hekwerk erlangs waar een arbeider op staat. Op die manier kunnen ze toch boven ook werken als er iets mis is. En het staat gelijk erg mooi, net of er echt gewerkt word. 
Ook hier geld weer dat er oude onderdelen steeds meer zijn plek vinden op de modelbaan, terwijl ze vroeger op heel andere plekken gebruikt werden.

24 Maart 2015

Bij de kiep wagentjes losplaats begonnen met het gat te zagen voor het storten van de lading. Dan kom je er weer achter dat je de denneboompjes toch iets te dichtbij hebt staan als de kiepwagentjes gelost staan en met zijwaartse bak meer buiten de treinenbaan uitsteken.Tja, dan toch maar met een schaar erin en de boom een beetje " bijknippen ". Het gat op zich was niet zo'n probleem, met een decopeerzaag aan de onderkant het gat erin gezaagd en bijgewerkt met een vijl.

Daarna van oude houten schotten die ook weer van de vroegere baan afkomen zijschotten gemaakt zodat het gat niet al te veel opvalt. Leuk om te zien dat je van al dat oude materiaal weer nieuwe scenery kan maken. Het is soms wel met lijm en andere spullen beschadigd, maar dat is een kwestie van schoon maken. En aangezien ik toch alles een likje verf ga geven, zie je daar niets meer van.

23 Maart 2015

De afgelopen dagen aan het rijden geweest met een diesel loc om eens even te kijken naar plekken waar die hapert met rijden. Ook gelijk gekeken of alle bochtjes en wissels geen problemen geven. Ik heb wel twee wissels waar de dieselloc stil komt te staan als die heel langzaam rijd. Ik heb de verbindings stukjes al losgemaakt en opnieuw erin gezet, de rails schoon gemaakt, maar het lost nog niet het probleem op. Dus ik moet daar nog iets verder op door zoeken.

ik heb met een mulktimeter ook alle baanstukken overal doorgemeten en dat ziet er super goed uit. Het rare is dat ik bij een wissel waar er een probleem is ook twee bevestigingspunten heb van de ringleiding. Dus stroom moet die daar genoeg hebben. Maar ik geef gewoon niet op en blijf dingen proberen. Ook daar komen we wel uit. Als de trein snel rijd dan schiet die er wel overheen, maar dat is logisch want dan word die voortgestuwd over de blinde plek heen.

Ook de diesel loc schoon gemaakt bij de wielen Ik wil later de treinen allemaal eens een keer uit elkaar halen en alles opnieuw schoon maken en olie en vet geven. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus ooit moet je daar eens jezelf aan wagen.

21 Maart 2015

Vanavond even verder gegaan met de brug van de kolenafslag. Ik wil al een hele tijd daar een hekwerk op hebben, maar wist nog niet hoe ik dat aan zou gaan pakken. Ik had een paar oude plastic bruggen gekregen van iemand die normaal bij een Marklin baan gebruiukt waren. Maar ik heb daar de plastic onderdelen vanaf gesloopt en die wilde ik als stalen hekwerk gaan gebruiken. Normaal is het een stalen frame wat de brug in evenwicht houd. Ik kan natuurlijk niet te hooig daarmee omdat ik aan mijn maat van 12 cm zit. Dus ik heb ze eerst in de hoogte op maat gemaakt en daarna ben ik ze gaan pas maken om ze in de brug vast te zetten.

Het stukje brugdeel van de oude plastic marklinbrug verwijderd.

Het brugdeel op maat gemaakt en gelijk de tussenstukken lang gelaten omdat ik die in de brug laat zakken met lijm. Op die manier zit die goed vast en breekt die niet snel af van het houden opstandje.

De gaatjes voorgeboord waar straks de lange gedeeltes ( pijlers ) inzakken. Je ziet het voorbeeld al van het andere brugdeel wat ik al klaar heb gemaakt.

19 Maart 2015

Het oude seinhuis van mijn Vader wilde ik ook op het rangeer station zetten. Nou heb ik die vroeger met bisonkit vastgezet en dat is nou niet echt een fijne oplossing, omdat je het niet echt meer heel eraf krijgt. Toendertjd hebben we het er met lang freubelen toch nog een beetje netjes eraf kunnen halen.

Nou had ik zelf bedacht om het op deze module anders te gaan doen en de huisjes en zoals dit seinhuis er niet al te vast op te lijmen. Dus heb ik een blokje 18mm hout gemaakt wat precies in de opening past van het desbetreffende huisje.
Nou weet ik nog niet wat ik ga doen. Of ik nu met een klein schroefje het seinhuis aan het blokje vast zet of dat ik hem er zo los op laat staan. Dat laatste kan een nadeel zijn als je op een gegeven ogenblik veel huisjes erop zet, want dan moet je ze er steeds af halen.

Met het schroefje is een goede oplossing, maar dan moet die weer niet in het zicht zitten. Beetje raar als je in vergelijking met de maat van het desbetreffende huisje een grote schroefkop zite zitten. Dus daar ga ik nog even over nadenken. Voorlopig staat het seinhuisje erop en kan ik de omgeving afwerken.

18 Maart 2015

Voor de treinenbaan heb ik als middelpunt mijn transportband voor het laden en lossen van de kolenwagonnentjes. Nou is het nadeel dat ik mijn klepje kwijt ben wat zorgt dat de kolen op de band bij het begin er niet af valt. Ik denk dat het nog moeilijk word om daar een nieuwe voor te vinden, dus ga ik maar eens kijken of ik hem zelf kan gaan maken. 
Het is het belangrijkste stuk van de baan aangezien ik hem toen van mijn spaargeld gekocht had en ik er heel trots op was dat die op de modelbaan stond.

17 Maart 2015

Ik heb in de oude spulletjes die we bewaard hebben van de oude modelbaan nog een aantal figuurtjes gevonden. Zoals de plastic kistjes en pvc pijpjes. Maar ook de figuurtjes zijn nog best mooi gebleven, alhoewel er een paar afgebroken zijn bij de voeten. Maar die zet ik wel in een berg grind haha.
Dus een aantal werklui met schep en meetlat alvast bij de stortplaats van de kolenafslag neergezet. Ik had daar al het huisje neergezet van de opzichter, dus daar staat nu ook een poppetje. Blijft leuk om die kleine figuurtjes op de treinenbaan erbij te zetten. Ik ga nu ook op de beurzen op zoek naar werklui die ik neer kan zetten op het rangeer terrein. En zo blijven we lekker freubelen.

16 Maart 2015

Het perron verder afgewerkt met een tweede laag grijze verf en ook de zijwanden gelijk meegenomen. Op deze perrons moet straks een hoop goederen komen te liggen. Ik hdb nog wat oude spulletjes gevonden zoals een aantal kisten en wat pvc pijpen. Nou is het niet veel, maar ik wil dat er alvast op hebben omdat het weer van de oude baan van mijn Vader is geweest. En het staat uiteraard gelijk weer erg leuk. Ik moet de plastic onderdelen wel een verfje geven, want ik vind het nou veels te " bouwdoorachtig ". 

Ik wil er ook wat houten boomstammen gestapeld hebben, maar ik denk dat ik die zelf ga maken van sate stokjes of in ieder geval rondhout wat een beetje de maat heeft van de stammen van de dennenbomen. Op die manier gaan we steeds meer een rangeer terrein krijgen wat gaat leven. Op de beurzen ga ik straks weer meer doelgericht zoeken omdat ik nu genoeg onderdelen in mijn gedachten heb om op de baan te zetten.

13 Maart 2015

Weer een aantal denneboompjes vandaag voorzien van een spijker in hun bast, omdat ik ze toch weer afgebroken had. Het is misschien nog niet slim geweest om de dennebomen bij de rand er al op te zetten, want je staat daar vaak voorover gebogen te werken. Maar ja, dat is weer een les voor de volgende keer.
Alhoewel het ook weer lastig is als je ze niet plaats, want je wilt ook een totaal beeld hebben op de plekken waar ze komen te staan. Maar met deze methode van gaatje boren, spijkertje erin en weer lijmen worden ze in ieder geval wel veel steviger. De bomen die ik behandeld heb breken niet meer bij de stam af, dat is in ieder geval zeker.

12 Maart 2015

Vanavond weer verder met het perron. Ik had op de treinenbeurs een poos geleden wat vellen gekocht met straat steentjes daarop. Het was een hele lichte kleur en kon ze voor €1,- meenemen, alle vier de vellen. Dus ik had toen al zoiets, je weet nooit wanneer dat een keer van pas komt. Vanavond dus, want ik ben ze op maat gaan maken voor het poerron te bestraten.
Toen ze er op lagen was het veels te licht, dat hoort niet echt bij zon rangeer terrein. Dus met grijze verf alles alvast een eerste laag gegeven zodat ik een wat beter beeld erbij kreeg. Het zag er in ieder geval meer uit dat het hierbij paste. 
Ik was eerst bang dat de verf de structuur van de steentjes niet meer zou laten zien, maar gelukkig bleef dat goed zichtbaar. Dus op een redelijk goedkope manier een mooi perron gecrreeerd. Ook gelijk de wissel weggewerkt, dat ziet er toch iets beter uit als met dat grote gat erin van de vorige grote oude fleischmann wissel.

11 Maart 2015

De kolenafslag weer wat bijgeschaafd met zwarte steentjes om het geheel iets meer zijn vorm te geven. Bij mij moet zoiets altijd even de tijd hebben om te bezinken en dan kom ik er vanzelf weer achter dat ik nog wat mis.
Ook de omgeving is nog niet naar mijn zin, het ziet er allemaal veels te strak uit. Bij een kolenafslag en rangeer terreein is het niet zo netjes over het algemeen. En zeker niet met stoomtreinen en kolen wat over word gelost. 
Nou heb ik nog niet de ervaring van diegene die ik allemaal om me heen zie bouwen, want daar sta ik verbaasd van wat daar allemaal gecreeerd word. Maar op mijn manier kom ik er wel om de baan te maken die ik wil hebben.

Bij de kiepwagonnetjes ook het 1 en ander veranderd en bijgewerkt. ik heb daar van piepschuim een paar kleine heuveltjes tussen de rails gemaakt en daar overheen gestrooid met zwart/grijs.
Zo word het wat rommeliger en allemaal wat echter. Als ik met zoiets bezig ben dan ziet het er allemaal nog niet uit. Dan heb ik nog geen flauw idee hoe het eruit gaat zien, pas als ik met meerdere dingen aan het afwerken ben gaat het vorm krijgen. Maar dat maakt het ook weer spannend. Je weet bij wijze van spreken niet wat er om de volgende bocht ligt.

10 Maart 2015

Ik had op het benelux forum mijn probleem neergelegd over het ontsporen op de wissel bij het perron. Daar kreeg ik verschillende oplossingen wat het zou kunnen zijn. Het was ook vrij vervelend, want iedere keer ontspoorde treinen en wagons met dubbele wielen. Dus aan de slag gegaan en met een gewoon wagonnetje gaan rijden om te kijken wat er gebeurd als die er overheen rijd. Ik voelde hem wel ergens tegenaan tikken, maar kon nog niet zo gauw ontdekken waar die dat deed. Op een gegeven ogenblik kwam ik er achter dat het bij het plastic kruisje was wat midden op de wissel ligt. Het bleek dat de overgang van de rails op het plastic niet gelijk lag aan de binnenkant.

Dus eerst geprobeerd met een slijpschijfje, maar dat vond ik toch te gevaarlijk omdat je zo gelijk veels te veel weg haalt. Dus met een heel klein plat vijltje voorzichtig de rails afgevijld totdat die gelijk met het plastic was.
Maar dat bleek het niet alleen te zijn, want ook tikte die er overheen. Het bleek dat dezelfde rails ook nog een stukje hoger lag als het plastic. Dus van twee kanten werd het wiel eigenlijk aangevallen en dat resulkteerde in het ontsporen.
Ik heb nog niet met een trein gereden, maar met de wagoin die ook ontspoorde met de dubbele wielen ging het nu goed. Je voelde hem er glad overheen rijden, dus ik heb goede hoop.

9 Maart 2015

Vanavond eens het perron aangepakt waar ik toendertijd een ruimte had gemaakt voor de wissel.Maar dat was een oude electrische wissel die een breed vlak had. Die deed het op een gegeven ogenblik toch niet meer zo best, dus heb ik hem er tussenuit gehaald. 
Was achteraf ook wat mooier omdat ik best wel een groot stuk uit mijn perron moest halen. Toen ik de baan aan het maken was en het perron erin legde, had ik nog niet erbij nafgedacht dat het er toch niet zo mooi uit zou gaan zien.
Dus op de beurs had ik een aantal nieuwe fleischmann wissels gekocht met afneembare wisselschakelaars.
Die heb ik nu op die plek gezxet, maar was er nog niet aan toegekomen om daar een nieuw stuk perron van hout in te maken. Nu nog het perron bekleden met iets, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit wat het moet gaan worden.,

7 Maart 2015

Vandaag naar Utrecht afgereisd om daar in het spoorweg museum Ontraxs2015 te gaan bewonderen. En dat laatste was zeker het geval, wat een mooie treinenbanen stonden daar opgesteld. De 1 nog mooier als de andere en allemaal zo gedetailleerd. Ik heb me weer heerlijk vermaakt met vriendin en dochter. Op zich is het spoorwegmuseum al mooi om te zien. Ik moet toegeven, ik was er nog nooit geweest. Eigenlijk schandalig, maar nooit de tijd ervoor genomen. Was het wel al jaren van plan, maar niet echt van gekomen. Nu met Ontraxs was het gelijk een mooie combinatie en heb ik van alles kunnen genieten. Heel veel buitenlandse modelspoorbanen waren er vertegenwoordigd, een lust om naar te kijken.

Een mooie indonesisch baan stond er toen we begonnen met het lopen en die viel direct op. Erg mooi gemaakt en ook zeer gedetaileerd. Dit was Pabrik Gula Jairuba. Maar ook een sneeuw landschap wat niet groot was, maar wel indruk achter gelaten heeft.  The first snow on the high line, een toepasselijke naam voor een wit landschap.
Zwaaghoek, Orange river & Pacific, Yurze ore mine, Chateau titgoutt et caves titgoutt, Daheeme, tussen klei en Leuze, Top of the hill, een hele hoop namen en dan nog niet eens allemaal.
We hebben er een 5 uurtjes rond gelopen en ook tussendoor de actracties van het spoorwegmuseum meegenomen.
Uiteraard ook de grote locomotieven gefotograveerd en alle wagons en het buitengedeelte bekeken, zoals het seinhuis, de kolenopslag en rangeer terrein. Het was een erg leuke ervaring om daar eens een keer te zijn. 

Wat ook leuk was dat ik een aantal mensen tegen kwam van het beneluxforum dat daar een stand had waar ze kinderen konden laten knutselen. Dus huisjes in elkaar lijmen en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Ook Daantje heeft daar een poosje gezeten en geknutseld, terwijl ik in gesprek was met Ronald Koerts en Hans v.Pelt. Ronald heeft me gelijk een hoop informatie gegeven over het digitaal rijden met treinen met een multimauss.
Dus het was een zeer leervolle dag waar we veel gezien hebben en waar ik weer veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen modelbaan.

2 Maart 2015

De lopende band die je hier op de foto ziet heeft eigenlijk bepaald hoe de eerste module eruit zou gaan zien. Ik heb deze ooit gekocht toen ik ongeveer 18 jaar was en voor die tijd was het een stoere aankoop. We hadden niet zo'n heel grote treinenbaan en ik wilde toendertijd heel graag kolenwagons kunnen laden en lossen. 
Daar paste deze lopende band natuurlijk perfect in en de loswagonnen van fleischmann kwamen toen net op de markt. Dus ook een wagon van elk type gekocht, zodat ik tenminste ook de lopende band kon gaan gebruiken. 
Met speciaal lichtgewicht lading konden de kolenwagons geladen en gelost worden. Ik heb toevallig weer een aantal van die oude potjes losmateriaal gevonden op de Expo treinenbeurs in Utrecht.

De lopende band is nog steeds in zeer goede staat en alles werkt nog naar behoren. Alleen mis ik het klepje aan het begin van de band, dus die zal ik moeten namaken aangezien die niet echt verkrijgbaar meer is. Maar dat is weer een uitdaging om te doen. Dus de losplaats heeft eigenlijk een prominente plaats ingenomen in de module en laat een stukje nostalgie herleven. De baan heeft op deze manier met alle spullen van mijn vader en mijzelf een heden en een verleden.
En dat is ook precies de bedoeling wat ik wel bewerkstelligen met deze treinenbaan.
En ik vind zelf dat het veel mooier eruit gaat zien als dat ik zelf in mijn gedachten heb gehad. Maar dat komt ook omdat je steeds meer ervaring gaat krijgen nu je bezig bent.

1 Maart 2015

Alle boompjes die ik heb zijn nu geplaatst op de modelbaan. Ze zijn allemaal bewerkt met strooisel en geschilderd. Het blijft een heerlijke baan met al die bomen, maar het resultaat mag er zijn. Ik kan er nog heel wat kwijt langs de berg en de rails, maar die moet ik eerst maar even gaan zoeken op de treinenbeurzen. Dat is weer het leuke ervan, heb je weer iets om naar uit te kijken en een doel. Ik heb maar even wat foto's gemaakt zoals het er nu uit ziet en uiteraard even een stoom locomotief erbij voor de sfeer. Best wel bijzonder als je dan de foto's bekijkt en je ziet hoe de modelbaan zijn charme krijgt. Ook een mooi moment om te weten dat mijn vader meekijkt en ik denk erg trots is op wat er allemaal gebeurt. Er blijft een stukje tijd stil staan op deze manier en word verwerkt in het heden en toen.