De Fleischmann treinenbaan van Roland

Fleischmann motor DB E10-134 koolborstel en binnenwerk schoonmaak

Eindelijk durfde ik het aan om de motor van de elektrische trein schoon te gaan maken, en dan ook werkelijk alles. De radertjes aan de andere kant heb ik al helemaal schoon, zie link. Nu dus het belangrijkste werk, het schoonmaken van de binnenkant van de motor. Ook het anker moet worden schoon gemaakt zodat die weer beter contact maakt.
TIP : Fotografeer alles wat je los maakt, mocht je het even niet meer weten kun je het terug vinden. Ik heb daar van geleerd met het uit elkaar halen van dingen. 

Ik heb eerst even de slepers verwijderd, deze waren sowieso niet meer op de wielen, dus die moesten weer even in vorm gebogen worden. En gelijk goed schoonmaken zodat die weer beter geleiden.

In ieder geval weet ik dat ik nu eerst de dopjes eraf moet halen en niet de hele voorplaat. Dat had ik de eerste keer gedaan en dat is niet zo handig vanwege de koolborsteltjes.

Koolborstelveertjes en koolborstel eruit gehaald, daarna kan de voorplaat los gemaakt worden. Leg alle schroefjes en kleine onderdelen in een bakje of veilige plek zodat je die niet kwijt raakt. De draden maken het nioet echt makkelijk, maar losmaken is ook niet echt nodig.

De voorplaat is eraf en nu kun je het anker zijn zitten in zijn behuizing. Om deze ook schoon te kunnen maken haal je het hele anker uit zijn behuizing zodat alles goed schoon gemaakt kan worden. Zoals je ziet op de foto is het bij de motor van de DB E10 hard nodig. Overal zit wel aangekoekt smeer. 

Het anker uit zijn behuizing gehaald en ook hier best wel een vieze aanslag.

Eerst met wasbenzine schoongemaakt, maar dat ging niet echt lekker. Ik had ook nog heel fijne pasta waar ik zelf op mijn grote motor mee polijste, en daar heb ik een heel klein beetje van gebruikt om het anker weer glimmend te krijgen. Ook de zijkanten van het anker daarmee schoongemaakt. 

De behuizing eerst helemaal goed schoon gemaakt voordat ik het anker er weer in gedaan heb. Anders heeft het nog geen nut. 

Voordat het hele motorblok er weer ingezet gaat worden eerst de wielbasis goed schoongemaakt, want zoals je ziet zit er aardig vuil tussen de assen. Alles daarna ook weer goed van olie voorzien, niet teveel in ieder geval. 

Daarna het voorpaneel op het motorhuis geschroefd. Was blij dat ik foto's had gemaakt, want ik was toch even kwijt hoe alles zat. En dan kom je er achter dat er een draadje los is geraakt door al het heen en weer gerommel. Dus de soldeerbout erbij gehaald en aan de slag om dat weer te repareren. 

Tijd om de koolborstels erin te zetten, dit gaat best makkelijk als je weet waar je mee bezig bent. Neem de tijd en druk niet alles direct naar beneden. Kijk eerst of het veertje recht naar beneden gedrukt word in zijn behuizing. Want een krom veertje of uit elkaar getrokken is niet fijn. En deze hobby is voor je rust, dus geen stress.

Het motorblok weer in zijn wiel behuizing vastgezet en die kan straks weer in de trein vastgezet worden. En helaas nog en draad afgebroken, niet verwonderlijk als je ziet hoe je er mee bezig bent. Misschien toch maar volgende keer even alles los maken, nu moet ik het alsnog solderen. (wel foto maken)

En dan is die hopelijk weer klaar om te gaan rijden. Vergeet ook vooral niet om alles weer van een drupje olie te voorzien. Aangezien je alles schoon maakt met wasbenzine (of iets anders) heeft het weer smering nodig.