November 2020

Na een hele poos van niets doen hebben we de draad weer opgepakt. De donkere dagen geven weer meer zin om te gaan bouwen en de afgelopen maanden geen tijd gehad om daar mee bezig te zijn. Er waren belangrijkere zaken te doen, dus komt een modelbaan even in de kast te staan. 
Maar ik heb weer een opzetje gemaakt met het gaan maken van de module waar de eerste curve komt te liggen. Daardoor kunnen de treinen straks sowiezo verder gaan rijden en kan ik ook de tunnel gaan gebruiken. Want die word straks de verbinding tussen de twee kanten van de module. 

Er komen twee platen van 60 x 120 cm naast elkaar te liggen zodat ik een ruimte heb van 120 x 120 om de circel te maken. Na 6 jaar word het ook wel eens tijd om weer aan een nieuw stuk te gaan beginnen. Ook om weer eens even met wat andere dingen bezig te zijn en er weer een nieuwe uitdaging klaar ligt. Maar eerst moeten natuurlijk de rails tevoorschijn gehaald worden die ik in de afgelopen jaren gekocht heb op allerlei beurzen. 

Het word geen baanplan wat ik heb, omdat ik gewoon aan deze maten gebonden ben en niet meer ruimte heb. Maar dat word juist de uitdaging en het is niet standaard wat ik dan neerleg. Het geeft dan weer mogelijkheden om bijzondere dingen aan de baan toe te voegen. En daar komt bij dat ik graag op deze manier werk. Het is misschien wel de analoge denkwijze. 

Het is weer even lekker om hiermee bezig te zijn in ieder geval. Nu moet ik wel een aantal wissels weer op de kop zien te tikken, want die heb ik hier nodig. Normaal ging ik naar de treinen beurzen, maar dat gaat nu niet werken. Dus word het even online boodschappen doen om ze te vinden. Maar de eerste opzet is er en heel langzaam krijgt ook deze kant van de baan zijn vorm wat betreft rails. 

Puzzelen en nog eens puzzelen, dat is het leuke aan modelbanen maken en eraan knutselen. Met de twee modules is het passen en meten hoe je de rails gaat neerleggen. Na twee dagen heb je dan een gedeelte liggen, en dan blijkt het toch niet zo te liggen als dat je van plan was. Dus alles weer weg halen en opnieuw beginnen.

Het leuke is dat je meestal door die verkeerde opbouw op de juiste werkwijze komt. Zeker ook omdat de rails allemaal verschillende nummers hebben omdat ze uit diverse jaren komen toen ik ze kocht op beurzen. 

Maar we gaan nu de juiste kant op en de bochten liggen er nu goed bij. Er zit nu nog een kapotte wissel tussen omdat ik anders niet verder kon met de bocht. Dus als de nieuwe wissels binnen zijn dan kan ik het allemaal afmaken en vast gaan maken. Maar dat is weer een heel stuk verder en zover zijn we nog niet. 

Ben er nog niet helemaal over uit waar de tweede wissel komt te liggen, dat kan ik pas bepalen als ik ze binnen heb. Want het spoor wat nu naar het midden loopt ga ik nog veranderen. Die wil ik het liefst ook gekoppeld hebben aan een wissel waardoor ik nog meer mogelijkheden heb om te rangeren. En daar gaat het bij deze baan tenslotte om.

Weer even een kleine update. Dit was de bedoeling van de baan zoals die zou gaan lopen. Maar ik werd door een vriend getipt dat er waarschijnlijk kortsluiting zou komen omdat ik contact maak met mijn rangeer terrein. Zie de tekening hieronder met de rode pijl. Dat zou dus niet gaan werken of je moet heel veel elektra foefjes uit gaan halen. En daar ben ik geen ster in.

Dus na veel denken en het meedenken van het Benelux forum toch maar een ander ontwerp neergelegd. 

Is iets makkelijker met de stroom toevoer en rijrichting en is op deze manier ook helemaal goed om de aftakking te krijgen. Want de bedoeling is dat er op dit stuk een houtzagerij afdeling gaat komen. Hoe ik dat vorm ga geven heb ik nog geen idee van, maar bij mij komt dat pas als ik iets heb liggen.

Ik maak wel een klein plan van te voren wat ik zoal denk te gaan bouwen, maar de uitwerking komt later. Heb ik vroeger in mijn werk ook altijd gehad en dat werkt het beste bij mij. 

Ik wist ook helemaal niet dat ik nog wissels had liggen totdat ik ineens een verborgen doos tegen kwam die helemaal vol zat. Dus gelukkig nog niets besteld en op deze manier kon ik weer voorruit met de module's. 

Doordat de baan eigen bouw is ( dus geen maatwerk) kom je soms niet helemaal uit met de rails. maar dat maakt het juist weer uitdagend en ga je aan de slag om het wel passend te maken. 

En dan krijg je toch een complete baan die netjes overal aansluit. Je word steeds handiger als je al wat langer met de treinenbaan bezig bent. Nu komt het doorzagen van de rails bij de scheiding van de modules. Want die wil ik natuurlijk wel losgekoppeld hebben. Anders heb ik een probleem met het naar boven brengen van deze twee stukken. 

Eerst maar even alles aangeven waar de rails doorgezaagd moet worden. Wel belangrijk dat die perfect zijn, anders zit ik straks met een ander probleem en dat wil je liever niet. 

Dan komt het secure werkje met ijzerzaag, vijltje en heel voorzichtig de rails door midden zagen. Ik haal ook een gedeelte van de biels weg omdat ik later die sowiezo weg moet hebben. Ik ga weer net zo te werk als met de eerste module baan.

En dan zijn de twee modules los van elkaar gescheiden. Nu kan ik beginnen met het maken van de versteviging zodat alles sterker is en ook gelijk veiliger met opslaan.

De module 2 is nu helemaal klaar zoals op de foto's te zien. Onder aan de bak is een ingeklapte standaard zodat deze bakken straks ook makkelijk onder mijn 1ste module geplaatst kunnen worden. En als ik aan de opbouw begin met alle scenerij dan is die ook meer beschermd met het opslaan.

De module word gekoppeld bij het seinhuis en zal straks een houtzagerij krijgen. Dat word de basis van het geheel en er zullen nog meer dingen gebeuren, maar dat moet allemaal nog uitgewerkt worden.

Er zitten nu ook inklapbare poten onder de grote hoofdmodule zodat ook die stevig op de grond staat. 

De bakken komen allemaal onder de module te staan zoals je hier afgebeeld ziet staan.

Ook module 2 is nu gereed om neer gezet te gaan worden. Het is wel de bedoeling dat ik eerst met module 1 begin vanwege de aansluiting met het rangeerspoor. Als dat op orde is dan ga ik twee in orde maken.

De poten worden vast gezet met klikkers zodat alles ook netjes op zijn plek blijft zitten in de onderkant van de module. En zo staan allebei de modules netjes opgeslagen onder de treinenbaan. 

Maak een Gratis Website met JouwWeb