December Weblog
28 December 2010
Weer wat tijd, dus aan de gang met de oprit van de kolenlosplaats en verder met de tunnel. OOk gelijk even een 2e perron erbij gezaagd. Het moet allemaal nog vastgelegd worden, maar alles uitwerken en bedenken is al plezier. Het is weer erg leuk om met de modelbaan bezig te zijn. Het is allemaal wat moeilijker bedenken, omdat je met modules bezig bent. je hebt niet een hele diepte tot je beschikking en ook niet in hoogte kan je je uitleven. Maar het is een goed alternatief en we leren weer een hoop. Het gaat steeds meer op een treinenbaan lijken en dat hebben we 22 jaar niet gehad.
24 December 2010
Vandaag het tunnel gedeelte gemaakt, waar ook tevens de losplaats aan vast ligt en de baan naar boven langsloopt. Het is nog een gepuzzel hoe ik het precies de afwerking ga maken, maar dat komt later. Ik wilde eerst de basis hebben van de tunnel, zodat ik weet hoeveel ruimte ik over hou. Met mijn modules zit ik nu eenmaal aan hoogtes en breedtes vast, dus is het meer een gepuzzel om alles in de vorm te krijgen dat het ook nog een beetje op een treinenbaan gaat lijken. Maar als ik zie wat ik na 22 jaar toch weer voor elkaar krijg, ben ik alweer helemaal tevreden. We hebben de hoogte van de oprijbaan even uitgetest, en de treinen reden met zware belading makkelijk naar boven. Ik heb netjes over een meter 4cm aangehouden om naar boven te gaan. Het is wel leuk om te zien dat na 3 dagen van knutselen de modelbaan een vorm gaat krijgen. We hebben eindelijk eens iets op de module liggen.
23 December 2010
Vandaag de rails op zijn maat gelegd en vastgezet met punaises. Deze tip had ik weer van een modelbaan site gehaald en is zeer nuttig gebleken. Op deze manier kan je hem voorlopig vastleggen, zodat alles op zijn plaats blijft. Ik heb de rails nu afgetekend om straks de isolatie neer te leggen en de ballast op de baan te maken. Ik ga niet zoals de meeste doen de rails in de ballast leggen, maar zoals het bij deze baan hoort, de rails op de ballast. Ik wil zoveel mogelijk de nostalgie van deze treinenbaan behouden zoals mijn Vader hem maakte. Tuurlijk gebruik ik wel andere hulpmiddelen, want de techniek heeft niet stil gestaan en ook de materialen zoals lijm etc, is stukken verbeterd. Het enige wat anders is als toen, is straks de isolatie, dat ga ik voor het eerst uitvoeren, omdat ik toch merk dat dat verschil maakt met het geluid. En aangezsien ik dunnen plaat gebruik, is dat wel handig denk ik.
22 December 2010
Eindelijk ben ik begonnen met de bouw van de modelbaan. Het heeft even geduurd, maar nu had ik de inspiratie en zin om te gaan ontwerpen. Ik heb bij het ontwerp geen plan getekend zoals de meeste doen. Bij mij werkt dat niet, ik ga bouwen en zie dan pas hoe ik het wil hebben. Ik moet zeg maar visueel dingen zien gebeuren. Maar dat ging dan ook best goed. De basis was het zijspoor waar ik de treinen op de baan kan brengen, die wissel was het uitgangspunt. Vandaaruit ben ik verder gaan puzzelen. Ik had wel voor mezelf een idee in mijn hoofd hoe het moest worden. Ik wist dat er veel wissels en veel rangeersporen moesten komen.
Dat had twee redenen, ten eerste wil ik een kolengebied maken waar de treinen gelost en geladen worden, waar de goederentreinen neergezet kunnen worden en waar ik met perrons ladingen kan lossen. Ten tweede heb ik in mijn jeugd een aantal banen gebouwd, maar kon door geldgebrek en toendertijd niet zo'n inzicht, niet maken wat ik nu wel kan. Dus vandaar dat deze treinenbaan zo word zoals ik hem vroeger niet kon bouwen. Noem het maar een beetje jeugdsentiment.
Maar we hebben na een dag van hard denken, rails leggen en soms weer verleggen, een mooie baan neegelegd waar ik en mijn zoon erg trots op zijn. Zeker omdat het met een groot gedeelte van rails is wat al meer dan 50 jaar oud is.
11 December 2010
Vandaag naar de Modelspoordagen in Rijswijk geweest. De hal was niet zo heel groot opgezet, maar er waren wel erg veel mooie modelbanen, zowel groot als klein. Het is altijd weer een genot om naar al dat rijdende materiaal te kijken en steeds verbaas je er weer over hoe hobbyisten dit voor elkaar krijgen. De modelbanen lijken soms niet van echt te onderscheiden als je ze op foto of film zet. Het Spijkspoor viel erg op door zijn zeer mooie en natuurgetrouwe uitstraling en het vele werk wat daar ingezet is.
+
Ik heb daar zeer veel tijd doorgebracht, erg indrukwekkend. Maar ook de andere banen, en zeker de kleine, waren natuurlijk allemaal 1 voor 1 plaatjes om te zien. Treinenbanen is voor mij in een geheel ander daglicht komen te staan sinds ik weer actief de Modelbeurzen bezoek. Ik heb nu een mooi programma gedownload waar ik mijn baan kan ontwerpen. Dus ik hoop nu deze maanden even wat rust te vinden om te beginnen met de bouw van de baan. Natuurlijk heb ik bij de kraampjes weer wat spullen kunnen aanschaffen voor de modelbaan. Ach ja, je moet toch wat meenemen als je er geweest bent.
8 December 2010
Van een vriend van mij weer een aantal zaken voor mijn treinenbaan gekregen. Twee Fleischmann wagons van de 5000 serie en 1 van de 5005 serie. Ook een mooie TGV gekregen van het merk Lima, waar mijn zoon zeer blij mee was. Het enige nadeel is dat ik nog geen tijd heb gehad om een rails neer te leggen, dus het word tijd we gaan opbouwen. Maar door mijn optredens heb ik het nu nog iets te druk. Maar de winter is ingeslagen, dus we krijgen nu wat meer ruimte.
Maak jouw eigen website met JouwWeb