De Fleischmann treinenbaan van Roland

Fleischmann dieselloc 312 380-0

Na de eerste oefening met de kleine dieselloc durf ik nu wel het grotere werk aan met zijn grote broer. Voor diegene die er toch ook wel iets moeite mee hebben, probeer ik zoveel mogelijk vast te leggen en uit te leggen wat je moet doen. Omdat ikzelf toch wel tegen dit probleem oploop. 

Wat ik wel geleerd heb is om eerst een schuimrubber bak te maken waar je de trein in kan leggen. Werkt toch een stuk makkelijker en zorgt er ook voor dat de diesselloc niet beschadigd. Wel zo belangrijk. Is niet zo heel moeilijk om te maken, gewoon wat triplex strookjes zagen (neem de maat van de grootste trein) en je kunt al je treinen daarin leggen.

Zorg ook dat je een injectie spuit (of naald) hebt liggen waar je de olie in kunt doen die je nog hebt om alles weer te smeren na het schoonmaken met wasbenzine. Want de onderdelen hebben toch graag een beetje vet op hun assen. 
De olie die ik gebruik is SR24, maar naaimachine olie is ook goed om te smeren. Zorg er in ieder geval voor dat je niet teveel gebruikt omdat anders je hele trein onder de smeer zit en je rails. (zelf ondervonden)

Daarna is het tijd om de behuizing van de dieselloc af te gaan halen. Nou had ik gelukkig al snel in de gaten dat de grote schroef onderin losgedraaid moest worden waardoor het dak eraf valt (als je hem ondersteboven vast hebt) dus dat was les nr1 voor mij dat ik een schuimrubberen bak nodig had. 

Op deze manier komt dus de gehele behuizing los en kun je bij de motor. Leg alles in ieder geval op een veilige plek, want voordat je het weet ben je een aantal onderdelen kwijt en dat wil je niet. Dus gebruik een plastic bakje voor de kleine onderdelen en leg de grote onderdelen er vlak bij. Zo heb je alles op 1 plek. 

Ik heb eerst de motor los gekoppeld van het onderstel zodat ik er wat makkelijk bij kan. Deze zit vast met een klein schroefje aan de onderkant. Voordat ik de motor los kon koppelen, moest ik eerst het lampje los maken. Misschien is dat bij een ander type niet nodig, maar voor mij was het handiger. 

Om bij de tandwielen te komen moet je eerst de wielen eraf halen. Dit kun je doen door aan 1kant het wiel eraf te trekken. Het handigste is om dat te doen aan de kant waar niet het tandrad zit, doe dit wel voorzichtig. Ik heb het met een schroevendraaier gedaan door die achter het wiel te zetten. Daarna heel voorzichtig naar buiten geduwd. Dan komt die los en kun je daarna ook het andere wiel met de as eruit trekken. Je zult verbaasd staan wat daar een troep in en aan zit. Tenminste, dat was bij mij het geval.

Let ook op het kleine tandwieltje dat los komt als je het wiel eraf haalt. Als je dat niet in de gaten hebt kun je hem kwijt raken. Ik dacht dat die nog vast zat, maar hij viel er zo uit. 

Op de foto boven zie je dat ik het bovenste tandwiel eraf heb gehaald. Deze zit met een klemveertje vast en daar moet je wel mee uitkijken als je die los maakt. Het mooiste is als je daar een speciaal tangetje voor hebt, maar het kan ook met twee kleine schroevendraaiers. Doe het wel in een plastic zak of zorg ervoor dat het veertje niet weg kan schieten. Ik heb dat zelf gehad namelijk bij het kleine tandwieltje en je zoekt je een ongeluk daarna. Want je krijgt hem niet meer vast.

Dan ga je dus aan de slag met het kleinere tandwieltje wat ook vast zit met een heel klein klemveertje. Met deze is het best wel moeilijk om die veilig eraf te halen, dus in een zak werken is geen overbodige luxe. Bij mij was het een leerles toen die dus wegschoot. Het was ook hard nodig om alles los te halen, want er zit best wel veel oud vet vast achter de tandwielen. 

Het volgende tandwiel is zo los te halen, maar doe het allemaal voorzichtig. Dacht dat de tandwieltjes van metaal waren, maar dat zijn ze dus niet. En je hebt het allemaal zo beschadigd, dus rustig aan en als het te vast zit, eerst even losweken met wasbenzine. 

Mocht het nu zo zijn dat het andere kleine tandwiel ook vies is, dan kun je hetzelfde doen als met het andere wiel. Deze haal je eraf en zo komt ook dit laatste tandwiel los om schoon te maken. Bij mijn andere dieselloc heb ik dat wel moeten doen (ik heb er 3) omdat die veel smeriger en slechter er aan toe was. Maar deze wielen en klein tandwiel was niet nodig om eraf te halen. Je ziet op deze foto wel dat alles al veel schoner is als toen ik begon. Het scheelt in ieder geval een hoop vuiligheid en hij gaat er toch beter bij rijden.

Op deze foto zie je dat ik al de hele voorkant inclusief koolborstels eraf heb gehaald. Doordat ik zelf nog niet wist hoe ik alles moest doen, ben ik bij deze vergeten alles te fotograferen. Bij de uitleg van de DB E10 komt dat wel te staan. Ik maak er ook nog een apart gedeelte van waar de uitleg van de koolborstels in komt staan.