De Fleischmann treinenbaan van Roland

Weblog - Maart 2020

Schoonmaken en repareren van de treinen

De DB E10-134 (om mijn elektrische loc maar even bij zijn volle naam te noemen) had ik al eens een poging gewaagd om hem schoon te maken en aan de praat te krijgen. Dat ging niet helemaal toen wat ik in gedachten had en er kwamen ook wat andere zaken tussen, zoals een verhuizing. 
De E10 is eigenlijk wel de belangrijkste trein omdat daar het hele verhaal mee begonnen is om de modelbaan weer op te gaan bouwen. Dus moet deze ook wel weer gaan rijden om het plaatje compleet te krijgen.
Het is niet alleen het motorische gedeelte wat onderhoud nodig heeft, maar ook de bovenleidingen zijn kapot. Waarschijnlijk heb ik dat ooit zelf gedaan als kind, want toen was ik nog niet zo zuinig.

Deze maanden ben ik al weer druk bezig met de modelbaan en heb ik ook een aantal andere rangeer locs alvast als proefkonijn schoongemaakt. Met wat leeswerk op het Benelux forum wist ik in ieder geval alvast de basis dingen om aan de slag te gaan. Dus werd het nu tijd om de E10 aan te gaan pakken, aangezien die piept en kraakt aan alle kanten. 
Ook het buitenwerk is flink aangetast na al die jaren.

Eerst maar eens een hulp gemaakt om de treinen veilig neer te leggen en ook om makkelijker te werken als je ze schoon maakt. Ook deze tip had ik gelezen op het forum, maar nog niet gemaakt. Had de andere locs gewoon zo schoongemaakt, maar dat bleek toch niet handig te zijn. En als je wat hout hebt liggen en je hebt wat schuim, dan is het snel gemaakt.

De eerste stappen zijn gezet met het demonteren van de E10. Het zit toch even iets anders in elkaar als dat ikzelf gedacht had. Kwam op het internet ook niet echt iets tegen waar beschreven stond hoe alles werkte, dus maar gewoon beginnen en kijken waar wat je tegenkomt. Tot nu toe gaat het allemaal goed en ben ik al druk bezig om alle tandwielen goed schoon te maken. 

Deze kant is bijna uit elkaar en goed schoon, voor zover het kan natuurlijk. Want door al die jaren is het nieuwe er wel af. Maar geeft ook niet, op die manier weet je wel dat je met een zeer oude loc bezig bent.

Ook de andere kant word onder handen genomen om alles schoon te maken. Voor het volledige verslag van deze schoonmaak beurt kun je vinden via deze link en deze link is van de andere kant met radertjes. 

Het is in ieder geval een leuk werk om te doen en het resultaat mag er wezen na een dagje stoeien met alle onderdelen. Dat de trein daarna helemaal niets doet is bijzaak. Gelukkig bestaat er het Benelux forum zodat je daar in ieder geval tips en ideeën krijgt wat het eventueel zou kunnen zijn. Want soms loop je tegen dingen aan waar je totaal niets van begrijpt. Totdat je ze een keer meegemaakt, 

We hebben eindelijk het motortje van de E10 weer aan de praat gekregen. Door de schakelaar van de bovenleiding op een andere stand te zetten ging de motor ineens als een raket lopen. Het bleek dus dat er kortsluiting in het voorste wielstel zit. Want er is geen stroom op de wielen helaas. Dus we gaan nu nog even door miet knutselen en zoeken naar dit probleem. Wel weer erg veel geleerd de afgelopen dagen met het zoeken naar dit probleem. Ik weet nu in ieder geval hoe de motoren van de Flesichmann treinen in elkaar zitten.

Dit is de probleemmaker, dus ben benieuwd waar het allemaal mis gaat. 

Nieuwe plek voor het rijdend materieel

Aangezien het toch wel even duizelt met al die informatie en zoeken naar het probleem van de motor, even wat anders gedaan tussendoor. Aangezien ik nu toch wel een aardig stuks (80x) aan treinen en wagonnetjes heb, moeten die wel eenplekje krijgen. Ik had in mijn vorige huis een vitrine, maar die is er helaas niet meer. 
Ze zaten nu los in mijn lade, maar dat werkte van geen kant. Het schoof alle kanten letterlijk op en dat komt niet echt ten goed van je treinen. 

Dus de lege lade waar je (als je handig bent) een aantal vakken in gaat maken waardoor je ineens heel veel rijdend materieel kwijt kunt. En aangezien ik in de hoogte genoeg ruimte had, gelijk maar een etage erbovenop gemaakt. 

En zo ziet alles er ineens netjes en geordend uit en kan ik tenminste ook makkelijk bij de treinen om ze te gaan gebruiken. Zo komen de stukjes hout toch weer van pas die bewaard zijn. Er komt nog vilt in de bakken zodat de treinen wat meer beschermd zijn tegen krassen etc. 

Pantograaf vernieuwd en E10 rijd !

De E10 is eindelijk zover dat die kan rijden op de modelbaan. De kortsluiting die ik had waardoor de trein niet wilde rijden zat in het wielgedeelte zonder motor. Het probleem was dat de wielen om en om zaten, waardoor de isolatie verschillend was. Daardoor maakte die kortsluiting op de rails en wilde niet voorruit. Dus alles heel goed nagekeken en met hulp van het Benelux forum aan de slag om het weer goed te krijgen. 

Dat is gelukt en de trein rijd eindelijk weer na heel veel jaren van stil staan op de baan. En zeker de E10 is het belangrijkste treinstel voor mij vanwege dat die gekocht is door mijn vader. Dus heel erg blij dat die rijd. 

Maar de trein is nu wel aan het rijden, maar de rest moet ook nog gebeuren. Want ik heb een kapotte pantograaf en de andere is ook niet helemaal goed. Daar komt nog bij dat de trein ook goed schoon gemaakt moet worden. Dus gelijk aan de slag om een begin te maken. Het is niet de bedoeling dat ik hem ga schilderen of zo, want ik wil hem laten zoals die is. Alleen de vieze plekjes van vet, vuil en vingers mogen eraf. 

Let er altijd op dat je in ieder geval met het verwijderen van de pantograaf de kleine hulsjes niet kwijt raakt die als opvulling zorgen vanaf je dak naar de pantograaf. In ieder geval kom je er snel achter zoals ik. De pantograaf eraf gehaald, alles schoon gemaakt daaronder, de pantograaf zelf gepoetst zover dat mogelijk was en daarna alles weer terug geplaatst. 

En op deze manier ziet het er allemaal een stuk beter uit. Ik heb natuurlijk nog geen bovenleiding, maar in ieder geval is dit het begin ervan. En ook weer enorm veel geleerd door de hulp op het forum en het klussen aan de trein. 

Kom je er ook achter dat in de loop van de jaren de lampjes kapot zijn gegaan, dus de unit losgemaakt en uit een sloop trein (DB E10) nog goede lampjes gehaald waardoor die nu weer netjes licht geeft als die op de baan aan het rijden is.

Dennenboompjes bewerken

Op de beurs in Houten afgelopen Februari vond ik weer een aantal zakken met plastic dennen boompjes. Ik had deze een aantal jaren geleden ook al gevonden en op de baan neergezet. Deze boompjes zijn uit de jaren '80 en passen perfect in het tijdperk wat ik aan het maken ben. 

Dit keer waren het wel zakken met onderdelen, dus niet zoals toen dat de boompjes al helemaal kant en klaar zijn. Maar dat maakt het ook wel leuk, want zo ben je weer even zoet. Voor de prijs hoefde ik ze niet te laten liggen, want ze waren per zak maar €1,-. Ik denk dat ze in die tijd een stuk duurder waren, maar nu wilt niemand ze eigenlijk meer hebben. 

En zo begin je dan met het maken van een dennenboom, stam en lossen onderdelen in elkaar lijmen. Gelukkig heb ik maar 3 zakken gekocht, wat inhoud dat ik er 75 te maken heb. Maar dan heb ik ook wel weer een hoop voorraad om de modelbaan mee te verfraaien. 

Na een paar uurtjes worden het er steeds meer en meer. Het gaat bijna op een echt dennenbos lijken. Wat wel leuk is dat deze boompjes verschillende lengtes aan stam hebben zodat je daar ook een mooi geheel in hebt. Op die manier kunje ze straks wel realistischer neer zetten op de treinenbaan. 

Aangezien het plastic is en het er niet uitziet als je zo laat, ga ik weer aan de slag om ze te bewerken. Eerst een matte groene kleur erop voor het beter verlijmen van het strooisel. Ik heb dit al eerder gedaan met de boompjes op mijn baan en de uitleg vind je hier.

Hier zie je een beetje de volgorde van werken, eerst zoals die is, dan geschilderd en daarna met houtlijm bewerkt met strooisel. Op die manier worden ze net even iets meer dennenboom. Het lange topje word er afgeknipt, want dat zier er een beetje onrealistisch uit.

En dan is het een kwestie van drogen en de volgende keer in de verschillende groene kleuren schilderen. 

Ontroesten DB E10

De DB E10 is nog lang niet klaar, want ook de buitenkant hoort nog schoon gemaakt te worden. Zoals de roest lijnen bij de ingangsdeuren van de trein, de voorste belijning en natuurlijk de gehele buitenkant. 

Heel voorzichtig met een schroevendraaier waar een doek omheen gewikkeld is aan de slag. Ik gebruik heel weinig schuurpasta om het weer glimmend te krijgen. Waar de roest vandaan komt weet ik niet, want hij heeft altijd in een doos gezeten. Maar het is zo, dus tijd dat het verdwijnt. 

Heel langzaam gaat het de juiste kant op en ben al blij met het resultaat. Er zit gelukkig toch nog bling bling onder al dat roest. Nu alle kanten bewerken voor een mooi resultaat. 

Vandaag (12-03) even de pantograaf recht gezet die toch scheef op de trein stond. Daar kwam ik pas achter toen ik er later naar zat te kijken. En ook zonder bovenleiding moet alles er wel netjes uit zien. Nog heel even de E10134 kan samen met zijn Europa wagonnetjes weer op de baan zijn rondjes gaan rijden. Tenminste als ik zover ben. Nu is het nog alleen maar heen en weer.

Repareren van denneboompjes

Als je op een modelbaan bezig bent dan gebeurt het nog wel eens dat er iets kapot gaat. Zo ook met dennenboompjes waar je dan net met je trui achter blijft hangen. Dus stam afgebroken en normaal is dat moeilijk te repareren. Ik heb zelf  een methode om met een klein spijkertje aan de slag te gaan, waardoor alles erg stevig word.

Klein gatje boren van 1 mm zodat je spijkertje goed vast zit

Spijkertje in het gaatje zetten met lijm zodat die goed vast zit.

In de stam ook een klein gaatje boren voor de spijker

Laatste kleur en stam afwerken

Met deze berg dennenboompjes heb ik nu de laatste kleur erop gezet zodat die bestaat uit 3 soorten groen. Daardoor krijg een mooiere boom en ben je het effect van het plastic ook meteen kwijt. 

Als laatste nog even de stammetjes een bruine kleur geven zodat ze helemaal compleet zijn. Het grootste probleem was eigenlijk de juiste kleur vinden voor de bomen. De andere dennenbomen die op de modelbaan staan heb ik 4 jaar geleden geschilderd. En aangezien ik de kleuren zelf meng is het wel even zoeken voordat je weer de juiste kleur hebt voor de nieuwe. Maar het is gelukt en straks kunnen we deze bomen weer plaatsen bij de rest.

Mijn werkplek aan de baan door middel van een uitschuifbare plank en daaronder al mijn lades waar de treinen en mijn werkspullen in opgeslagen zijn. Erg handig omdat alles gelijk onder handbereik zit.

Ballast verder afwerken

Vandaag (15-03) maar weer eens verder met het afwerken van de ballast op de rails. Ik wil toch eerst deze klus afhebben voordat ik verder ga met een ander stuk baan. Heb op deze plaat ook nog de bomen neer te zetten, bovenleiding, seinpalen, dus voorlopig heb ik in ieder geval genoeg te doen. Het ballasten is een bewerkelijke klus, maar wel leuk om het effect te zien als het klaar is. 

Dennenbomen planten op de baan

Aangezien ik 60 dennenboompjes al klaar had staan om geplaatst te worden op de modelbaan ik maar eens aan de slag gegaan. Want er waren nog genoeg plekken die wat kaler waren. En om sfeer te creëren zijn deze bomen uit de jaren '80 perfect. 

Sommige boompjes prik ik gelijk de berg in en zet er dan ook nog wat rotsen als versteviging omheen. Op die manier staan ze stevig op de modelbaan vast.

En als alle bomen erop geplaatst staan die ik tot nu toe klaar heb, dan word het ineens een stuk voller. Was natuurlijk ook de bedoeling, maar het geeft wel een coole blik op de modelbaan. Ik heb er nog heel veel liggen om te maken, dus we kunnen voorlopig nog op de berg ook een aantal bomen kwijt.