April 2014

12 April

Vandaag begonnen met de brug af te maken die aansluit bij de afgraving. Ik heb die brug gebouwd omdat ik anders niet een complete trein over de stortplaats kan laten rijden. Ik had alleen de platte plaat gemaakt waar een stukje rails op lag. Nu heb ik de rails met stootblok afgemaakt en netjes de pilaren bekleed met steen. Ik had op de treinenbeurs een aantal bedrukte vellen met steen gekocht en ook een aantalmet ronde bogen. Ik ben er een aantaluurtjes mee zoet geweest,maar ook hier was het resultaat weer voor mezelf verbluffend.

Voor de echte perfectionisten onder de modelbouwers is het waarschijnlijk nkiet helemaalhun ding, maar voor mij is het als amateur goed genoeg. Het moet nog verder afgewerkt worden,omdat de randjes bijgeschilderd worden in dekleur. Straks komen er ook nog overhangende plantjes en steen bovenop de brug. Maar het ziet er allemaal beter uit en het is eindelijk ook een brug aan het worden. Ik heb helaas niet de ruimte om grotere projecten te maken,dus ben al blij dat ik dit allemaal kan realiseren. 

10 April

Hehe, eindelijk weer eens tijd gehad om aan de treinenbaan te werken. En dan ook gelijk goed, want ik ben vandaag bijna de hele dag en avond bezig geweest. Het was zo'n tijd geleden en ik wilde een aantal zaken weer af hebben. Daar kwam nog bij dat ik er van baalde dat ik zo'n lange tijd even geen tijd had om eraan te werken. Te druk met optredens en andere zaken. Soms kan dat helaas niet anders en moet de modelbaan even wijken of in rust modes.

Ik ben begonnen vanmorgen vroeg met het solderen van de schakelaars voor de stukken rails die ik stroomloos wil zetten. De bedrading had ik wel aan de schakelaars vastgemaakt, maar nog niet definitief gesoldeerd, aangezien ik niet wist of de draden goed zaten. Ik moest nog twee draden trekken naar een schakelaar en dan kon ik gaan testen. Dus de baan even op zijn schagen en met de treinen aan de slag. Je kan ze beter testen als er treinen rijden uiteraard, anders weet je niet of een stuk stroomloos is. Ik ben helaas niet zo thuis met apparaten om dat allemaal door te meten. En dit is vaak nog leuker ook.


Schakelaars en wisselkastjes netjes op een rij

  Na wat draden veranderd te hebben, deden alle 5 schakelaars hun werk en kon ik 6 treinen op de baan kwijt. Allemaal netjes stroomloos in de rangeervakken. ik snap dat je nu denkt, 5 schakelaars en 6 treinen, maar dat komt omdat ik 1 baanvak met een wissel stroomloos heb gemaakt. Zoals we dat vroeger ook deden, dat vond ik wel zo leuk om even weer een stukje oude historie in de baan te hebben. Ik vind het voordeel van de schakelaars dat ik zelf kan bepalen om het stroomloos te zetten, en niet dat een foute wisselstand alsnog de trein er vandoor laat gaan. Dat heb ik ook al genoeg meegemaakt.

Dus alles vastgesoldeerd nu het goed zat en gelijk nog wat andere draden netjes gemaakt. De wissels ook gelijk allemaal nagekeken met de wisselkastjes. Helaas doet 1 wissel het niet naar behoren, dus die zal ik even na moeten kijken. De rest deed het perfect, en ook de engelse wissels werken goed. Blijft leuk om met alle treinen even te spelen en alles in werking te zien. Het is nog even zoeken naar alle nummers en welke wissels. Daar ga ik nog even een overzicht voor maken, want voordat ik nu een wissel heb omgezet, is me trein er al overheen. En dat is niet echt de bedoeling.

Tussendoor even wat boodschappen gedaan, want ik was al een paar uur zoet geweest. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. Ik had met twee treinen dat ze net mijn perrons aanraakte aan de zijkant, dus ook daar even mee aan de slag geweest en verholpen. Altijd wat lastiger als de rail er licht, maar geduld is een schone zaak. Ik ben samen met mijn zoon in de avond begonnen aan de berg die los op de baan zit. Klinkt wel stoer berg, maar het is eigenlijk meer een strook van 12 cm en 150 lang die wat de hoogte ingaat. Maar voor mijn idee is het een berg. De reden hiervoor is dat ik de modulle tussen mijn kast en deur moet zetten en daar heb ik maar 15 cm ruimte. De berg is ook al 15 cm, dus dan red ik het niet. Vandaar dat ik die zo gemaakt heb dat die eraf is te halen.


Zoon Collin druk aan het werk aan de berg ( ophoging )

Geeft weer lekkere rotzooi met al dat piepschuim, maar is wel erg lachen. Want werkelijk alles zit onder en blijft overal plakken. Maar het resultaat is wel dat we alles af hebben gekregen en volgende keer bewerken met papier machee. Dan word het allemaal wat harder en kunnen we het afwerken. Ik ben zelf nog met de brug verder gegaan, omdat die alleen maar een plaatje hout met pootjes was. Dus de rails afgemaakt met de eindstop aan het eind. Daarna netjes randjes erop gemaakt als bortwering, die ik later ook nog ga bewerken. En alvast begonnen met 1 onderpoot te bewerken met grijze stenen en boogvormen, zodat het er allemaal echter uitziet.


De berg op zijn plaats in de modulle baan.

Het is nu 22.30, dus mooie tijd om dit verslag even te schrijven. Het is weer mooi geweest en we hebben weer flink ons best gedaan. Morgen nog een klein beetje afwerken en dan even weer geen tijd. Maar heb de schade weer ingehaald vandaag.

Maak jouw eigen website met JouwWeb