Weblog Januari 2015
31 Januari 2015
De berg is goed opgedroogd en ziet er mooi uit. Ik heb hem nu voor een gedeelte met groen strooisel bekleed en daar word die gelijk weer wat echter door. Want de bergen die ik in Oostenrijk en Zwitserland zie zijn ook niet altijd helemaal grijs. Vind het toch wel erg leuk om te zien hoe je een modelbaan gaat krijgen die steeds meer gaat leven met dit soort acties. Kreeg al commentaar van mijn zoon dat het er best wel echt uitging zien. Dus daar was ik wel blij mee, doe ik het toch goed.
Ik ben ook begonnen met rotsjes neer te leggen op de bestrooide gedeeltes aan de voorkant van de baan. Die zijn van kurk wat weer een heleboel gewicht scheelt. Ik beschilder ze met grijze verf aangezien ik de uitstraling van rotsblokken wil creeeren op de baan. Daar omheen ga ik ook weer wat groene struiken zetten en er komen uiteraard nog heel wat dennebomen op de berg en op het rangeer gedeelte. De dennebomen zijn uit de jaren 70 / 80, de plastic bomen dus. Aangezien ze erg glimmen ga ik ze nog mat groen schilderen in verschillende kleuren voordat ik ze plaats.
Ik wil deze oude boompjes op de treinenbaan plaatsen omdat die in het totaal beeld passen van de baan. Wij hebben ze vroeger ook gebruikt en ze horen er gewoon bij. Er komen ook wel wat nieuwere tussen te staan om er variatie in te geven. Ik ben erg benieuwd hoe dat er allemaal weer uit gaat zien.
29 Januari 2015
We zijn weer een paar dagen verder en er is alweer het 1 en ander gebeurt op de baan. Zoals ik al zei was ik lekker aan de gang gegaan met waterverf en kwast om het papier mache en piepschuim om te toveren in een echte berg.
Dan sta ik weer verbaasd als je een poosje verder bent dat het er nog beter uit is gaan zien als dat ikzelf verwacht had.
De plaat achter het tempex verstevigd alles goed en nu alles goed droog is geworden, is het een stevig geheel. Ik kan hem makkelijk uit de baan tillen en wegzetten.
Het enigste wat ik nu moet gaan uitvogelen is dat ik de naad weg wil werken. Dat zal wel lukken, want ik heb het idee om er struikgewas langs te plakken op bepaalde gedeeltes, en ook het strooigoed komt er nog gedeeltelijk overheen.
Het is nou ook niet zo'n heel groot probleem, want ik heb nou eenmaal geen andere keuze. Het was of een berg ( je ) of helemaal niks. En dan ziet dit er toch best goed uit vind ik zelf. Tuurlijk heb ik liever een mooie hoge berg waar ruimte op is om wegen en kleine berghuisjes op te zetten. Maar wie weet is dat ooit nog eens in de toekomst uit te voeren als de baan een vaste plek zou kunnen krijgen.
26 Januari 2015
Zo, vandaag weer eens aan de baan gewerkt. Dit keer ben ik de afneembare berg aan gaan pakken. Ik was daar wel bezig geweest met tempex en papier mache, maar de achter kant wilde ik een plaat van 5 mm MDF maken om het geheel steviger te maken. Het is een strook van 15 cm hoog geworden, hoger dan de berg zelf om de bomen die ik erop ga zetten toch nog een beetje veilig te stellen.
Ik heb de bovenkant in de contouren gezaagd van de berg zelf, zodat het er niet zo strak uit ziet. het zal er voor velen toch wel raar uitzien omdat je dit nou niet echt verwacht bij een modelbaan. Maar ik moet nu eenmaal roeien met de riemen die ik heb. Ik kan nu eenmaal geen vaste berg maken en ik heb zelfs niet de mogelijkheid om hem breed te maken. Tenslotte moet de module achter mijn deur passen, anders heb ik een probleem.
Maar het is in ieder geval iets en het gaat er best mooi uitzien. ik heb de berg gelijk zijn grijze kleur gegeven, zodat die goed bij de rest past. De naden heb ik met papier mache laten overlappen aan de voorkant, en als die straks ook met strooigoed en struiken zijn beplant, zie je daar hopelijk niets meer van. Het moet tenslotte wel demontabel blijven, maar het moet ook niet zo zijn dat je ziet dat er een losse berg op de treinenbaan ligt.
Toch wel een paar uur mee zoet geweest om het geheel te krijgen zoals ik het wilde hebben. De verf met een klein kwastje op gebracht en met verschillende grijze tinten en zwart. Ik heb tegenwoordig wel door hoe ik dat voor elkaar moet krijgen om er een beetje natuur getrouwe berg van te maken.
21 Januari 2015
Deze dagen even flink bezig geweest om de site bij te werken. Ik had weer veel foto's gemaakt op de Modelspoordagen in de broodjesfabriek. En aangezien ik alle treinenbanen apart neerzet met hun verhaal en uitleg, ben je daar wel even zoet mee. Op deze manier hou ik het voor mezelf ook overzichtelijk en het geeft weer een goed beeld wat er allemaal op de treinenbeurs te zien was. Gelijk weet de foto's goed zitten bekijken en het blijft verbazend als je ziet hoe mooi sommige module's toch gemaakt zijn. Alleen al om op sommige ideeen te komen is knap, want je moet het dan ook nog een keer uitwerken.
Een mooi kijkje op de module van Modelspoor MSG Valkenswaard die met hun modelbaan goed uitgepakt hadden. Een lust voor het ook en zeer gedetailleerd, maar dat was bijna elke modelbaan wel.
19 Januari
Modelspoordagen Rijswijk 2015
Het was weer zover dat de treinenbanen en enthousiastelingen neergestreken waren in de broodjesfabriek in Rijswijk. Daar werden weer de modelspoordagen 2015 gehouden met heel veel kraampjes en modulebanen van verschillende treinenclubs. De intree was € 10.00 en in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat het me tegen viel voor die prijs wat er aangeboden werd. Dat ligt uiteraard niet aan de modelclubs die er waren vertegenwoordigd of kraamhouders. Maar de oppervlakte was maar 1 hal en in mijn beleving van een aantal jaren geleden waren het minimaal twee hallen en waren er erg veel grote module banen. Ik vond het erg jammer, want je was er in een paar uurtjes doorheen gewandeld.
Ondanks deze kleine tegenslag hebben we het wel naar ons zin gehad, want de modelbanen die er stonden waren van zeer grote kwaliteit en straalde aan alle kanten passie uit. De mensen die de banen bouwen en onderhouden zijn echte fanaten en laten zien wat ze in hun mars hebben. Ik heb dan ook weer honderden foto's gemaakt van al het moois en zeker ook voor de inspiratie die deze plaatsjes altijd bij mij hebben. Op deze manier put je weer ideeen uit de ervaring en kunde van andere. Er sprongen zeker een aantal banen bij mij eruit, ook al omdat ik ze nog nooit gezien had in de tijd dat ik naar beurzen ga.
Zoals de baan uit 1946 Java met de uitbeelding van de landing van stoomlocomotieven in het toen Nederlands indie. Erg mooi gemaakt en ook een bijzonder verhaal wat er achter steekt. Maar ook de fantasie wereld van Marja's fantasyworld met dinosaurussen, een werkende vulkaan, heksenhuizen en diverse actracties, waaronder het piratenschip uit Disneyland patijs Skullrock. Zeer gedetaileerd gemaakt en ook nog eens alles uit de losse pols. Het is weer eens wat anders als de " gewone " treinenbaan. En daar is uiteraard niets mis mee, laten we dat even voorop stellen.
En de mooie kleine baan die me opviel was Model4Rail, een Oosterijks tafereel waar heel wat mooie kleine details verscholen zaten in bomen en andere locaties. Je moest echt een aantal keren rond de module lopen wilde je alles gezien hebben.
Dus ondanks dat het een kleine treinenbeurs was, waren de modelbanen die er stonden het waard om gezien te worden. Maar dat is over het algemeen eigenlijk altijd wel. Vergeleken met de treinendagen in de Expo van Utrecht viel het me helaas wel tegen. Ik heb nog wel weer een kolenwagen kunnen scoren, je moet tenslotte wel met iets nieuws naar huis. Maar volgend jaar slaan we Rijswijk over en gaan we voor de Expo hallen in Utrecht.
16 januari 2015
Weer verder gegaan vandaag met het afwerken van de kolenplaats met de steentjes en strooigoed. Ook de randen verder afgewerkt met grijze verf waar wat beschadigingen waren ontstaan in de loop van de tijd. Mijn dennenboom staat goed vast, dus de manier waarop ik hem vast heb gezet werkt goed. Je kan maar beter eerst even een proefstukje maken voordat je er na 50 bomen achter komt dat het niet goed gaat.
Begonnen met een aantal rails schoon te maken. Hoe je ook je best doet, er zit altijd wel wat papier mache op, of een beetje verf of strooigoed. Het hoort er nu eenmaal bij en misschien zijn er trienenbouwers die dat niet hebben, maar mij lukt het niet om alles schoon te houden. Maar ach, heb je weer wat te doen.
De losse berg is goed aan het drogen, dus ergens volgende week kan ik daar ook weer verder mee. Ik vind het altijd belangrijk dat de papier mache kurkdroog is voordat je met verf en lijm daarop gaat werken.
Ook de stortplaats voor de rode keepwagons een grijze kleur gegeven. Ik ga alle gebouwen rondom de kolenplaats een vale grijze kleur geven vanwege het kolengruis etc. Als het er allemaal hagelnieuw en schoon uit ziet, klopt het plaatje niet helemaal. Mijn zoon zei gisteravond dat het er allemaal wel gaaf uit ging zien, net echt. Dat vind ik zelf nou ook, alhoewel ik niet eens een perfectionistische bouwer ben. Als ik op de treinenbeurzen loop, dan begrijp ik niet hoe ze het allemaal voor elkaar krijgen. Daar kun je alleen maar jaloers van worden.
15 Januari 2015
Vandaag weer erg veel gedaan aan de modelbaan. Vanmorgen eerst de berg even los gepeuterd, zodat die goed kan drogen. Maar dan wel zo dat die niet vast komt te zitten aan de randen, anders heb ik een probleem.
De brug bij de afgraving heb ik ook opnioeuw bestrooid met zwart strooisel. Op die manier word het allemaal een geheel. Ik had verleden jaar met het bouwen van de brug ander strooisel erop gedaan om het even mooi af te maken. Maar dat paste er nu dus niet echt bij.
Daarna de laatste lege gedeeltes van de tussenstukken in de rails opgevuld met strooisel. Nu is alles netjes gedicht en het ziet er gelijk een heel stuk anders uit. Wel een gedeelte overnieuw gedaan omdat ik de fout had gemaakt om op glad verfwerk te plakken. En daar hield de lijm niet echt goed op. Dus eerst alles even geschuurd en opnieuw weer gestrooid. Nu zit het als een huis.
Bij de afgraving ben ik weer verder gegaan om een klein bergje kolen te maken bij de seinpaal. Op die manier ben je gelijk al die lelijke vierkante blokken kwijt. En als je het een beetje goed verpakt, dan hoort het er gewoon bij. Het blijft uiteraard een baan van vroeger, dus ook de grote wisselkasten en seinpaal kasten zitten daar nu eenmaal in verwerkt.
Ik ben ook aan de zijkanten van de module verder gegaan om het af te werken met strooigoed. De lage berg bij de brug heb ik gedeeltelijk bestrooid zodat je grijze en groene plekken krijgt.
Ook de andere rand bij de control unit heb ik bestrooid, zodat ook deze kant er al mooi uit gaat zien. Op die manier ben je al die losse delen kwijt en word de treinenbaan langzaam een samenhangend geheel.
Dus deze week eigenlijk best veel al gedaan. Verleden jaar was ik al die maanden bezig met de bedrading leggen van de rails, wissels en andere componenten en dat nam heel veel tijd in beslag. En het zit allemaal onder je baan, dus je ziet niets van je werk. Nu ben je op de modelbaan zelf bezig en zie je gelijk resultaat. En zeker als je met de scenery aan de slag gaat. Leuk om straks detail foto's te gaan maken.
14 Januari 2015
Vanmorgen aan de slag gegaan met het beplakken van de losse berg aan de achterkant. Ik had gisteravond de papier mache laten weken, en nu kon ik het gaan gebruiken. Dus de eerste laag erop aangebracht zodat alles uit kan harden.
Want dan kan ik vanavond of morgen de laatste laag aanbrengen en kan het geheel goed uitharden.
Ook verder gegaan met de afgraving waar de lopende band komt te staan die de losplaats is van de kolenwagons. Daar heb ik nu een steen kolenberg gemaakt en die ga ik verder uitwerken. Op die manier word het allemaal langzaam duidelijk wat alles moet uitbeelden. En juist doordat ik steeds iets erbij voeg krijg ik weer nieuwe ideeen daardoor.
Het bestrooien tussendoor van alle lege vakken gaat ook gestaag door, dus het word steeds meer een mooie modelbaan zoals die er uit hoort te zien.
Ik heb een klein stofzuigertje van black en decker ooit gekocht die ik gebruik om alle losse strooimateriaal van de baan te zuigen. Op die manier kan ik alles weer hergebruiken. Het is zonde als je het met een gewone stofzuiger doet en je alles kwijt bent. Op deze manier verbruik je maar heel weinig.
Ook voor de zwaardere materialen zoals kolen, gruis, steentjes etc gebruik ik de stofzuiger en kan ik ook heel makkelijk tegen wanden plakken. Ik gooi het geheel gewoon vol, smeer met mijn hand alles tegen de wand en daarna zuig ik al het overtollige materiaal weer weg. Gooi het weer terug in de bak en klaar. Werkt enorm handig en niet meer het gedoe met een kwastje eraf vegen en proberen het met een papiertje of hand weer op te scheppen.
Vanavond verder gegaan met de berg om de vorm er wat meer in te krijgen en te zorgen dat je de naden niet ziet als je hem erin gelegd hebt. Het is tenslotte een los gedeelte wat je er pas inlegt als de baan neergezet word. Nou is er gelukkig een hoop weg te werken met groene struiken en zo, maar omdat het een afgraving betreft van kolen kun je daar ook weer niet teveel van gebruiken.
Ik heb ook de kleine kolenberg verder afgemaakt met de zwarte steentjes en de rest eromheen in de stijl gebracht. Ik heb de steentjes als een soort olievlek richting de stortplaats laten lopen. Alsof er kolen van de lopende band afvalt en daar blijft liggen. Het mag best allemaal wel zwart zijn, aangezien de kolenwagons best wel kolen verliezen als ze aan het laden en lossen zijn. Om de steenkool heen heb ik met zwart strooisel de rails en resterende open plekken beplakt. Het zier er best mooi uit en al goed naar mijn zin.
13 Januari 2015
Vandaag de treinenbaan van zijn plek afgehaald en neergezet op de nieuwe werkplek. Ik heb daar veel meer ruimte en we kunnen nu tenminste ook gewoon door de kamer blijven lopen zonder elkaar dwars te zitten. Ik moest weer even wennen om te bedenken waar ik ook alweer gebleven was en wat ik wil gaan doen.
Ik wil sowiezo de losse berg af gaan maken zodat die ook meer vorm gaat krijgen. Nu is het nog een stuk hout met wat piepschuim erop. Ik heb alvast wat papier mache klaar gemaakt zodat ik morgen het piepschuim daar mee kan gaan bedekken zodat het allemaal een steviger word, maar ook dat de berg structuur erin komt.
Het blijft erg leuk om de veranderingen te zien die er op de modelbaan gaande zijn. In 2011 heb je nog vrijwel niks liggen, en nu zijn we een aantal jaren verder en heb ik al een heus rangeer terrein wat ook al werkt.
Het opbouwen vind ik altijd het leukste, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft. Het bedenken en uitvoeren van de baan en hoe je het allemaal moet gaan bewerken zodat het er ook nog een beetje redelijk uit gaat zien.
Ik merk zelf wel dat ik niet zo goed ben als diegene die er echt hun hobby cq verslaving van hebben gemaakt. Ik heb meestal alleen een paar maanden de tijd en dan komt er weer niks meer van. Maar die maanden dat ik er dan ook aan kan werken, geven me een goed gevoel. En wat ik eerder al gezegd heb, het heeft geen haast.
Het is juist heerlijk dat het een langdurig project is, dan ben ik voorlopig van de straat.
Ik heb vanavond verschillende dingen gedaan aan de modullebaan. Ik heb eerst even wat kleine huisje en andere scenery uitgezocht die ik op dit rangeer terrein wil hebben. Daarna ben ik verder gegaan met de stortplaats van de kolen, daar heb ik een kleine kolenberg neergelegd en wil daar het geheel eruit laten zien als de laad en losplaats van de kolen etc. Ik ben er nog niet uit hoe ik het helemaal aan ga kleden, maar ik doe gewoon stap voor stap. Op die manier komt de rest er dan vanzelf bij. Bij mij gaat het in stappen en niet zoals velen doen van te voren uit denken. Er moet bij mij een beeld ontstaan en dan lukt het vanzelf. Ik ga er wel eens mee voor schut, maar ach, dan heb je tenminste weer eens wat te veranderen.
Daarna ben ik tussen de rails beddingen de nog onbedekte gedeeltes gaan bestrooien met passende kleur strooisel. Nu had ik nog steeds het groen geschilderde hout wat je zag en dat ben ik zat. Nu gaat het er gelijk veel meer op een treinenbaan uitzien en ik kan dan daarna verder met de gebouwen en beplanting. Ik gebruik voor het eerst geen houtlijm ( dat deed ik vroeger altijd ) maar kinderlijm van de action. Het is spotgoedkoop en je kan er net zo goed mee werken.
En waarom duur doen als het veel goedkoper kan. En voor het echte werk gebruik ik de houtlijm of bison tix.
Dus het is weer een productieve avond geweest en ik heb de smaak weer te pakken. Morgen even wat foto's maken en gelijk hier erbij zetten zodat er duidelijk is wat ik allemaal uitvoer.
7 Januari 2015
Het word weer eens tijd dat ik aan de modelbaan ga werken, deze maanden is het vaak de enigste tijd dat ik heb om dat te doen. Voor mijn werk ben ik de rest van het jaar te druk met allerlei andere dingen. Maar hij staat niet in de weg en zo doen we er tenminste jaren over om het af te maken en dat is tenslotte ook de bedoeling. Het is gewoon heerlijk om steeds weer even een stukje bij te bouwen en het resultaat te zien.
Verleden jaar heb ik de hele bedrading gedaan, zodat de treinen ook daadwerkelijk konden gaan rijden en alle wissels en ontkoppel rails werkten. Daar heb ik weer een hoop van geleerd en het was gaaf om te zien dat het allemaal ook werkten.
Nu wil ik de komende tijd eens aan de scenery aan gaan pakken, ook dat is heel erg lang geleden dat ik ooit daar mee bezig ben geweest. En het lijkt me erg mooi om er eens wat vorm aan te geven.
Vind het ook wel spannend aan de ene kant, want heb ik nog het inzicht en lukt het me om het zo mooi te maken zoals ik het in mijn gedachten heb. Maar dat maakt het ook weer hartstikke spannend en uitdagend. Ik heb al gezien dat er meerdere mensen analoge banen aan het bouwen zijn, dus ik ben niet de enige die het op deze manier doet.
Ik hoop volgende week te gaan starten en het voordeel nu is dat ik iets meer ruimte in mijn achterkamer heb gekregen, waardoor ik hem niet iedere keer achter de deur hoef te zetten. Dus dat is wat makkelijker met het opbouwen, aangezien je de spullen nu kan laten liggen.
En uiteraard hou ik jullie weer op de hoogte van alle werkzaamheden en het vorderen van de modelbaan.