Januari 2020

Het heeft weer even geduurd voordat ik aan de slag ben gegaan met de modelbaan. Door een verhuizing naar een andere provincie en andere zaken is de baan op de achtergrond verdwenen. Niet letterlijk, want hij staat nu op zolder waar die een makkelijke en betere plek heeft zodat ik er altijd aan kan werken. Dat laatste kwam er helaas niet echt van omdat er genoeg andere dingen te doen waren door de verhuizing. Elke keer loop je er langs en wil je er toch wel graag weer mee aan de slag. Met de verhuizing was er ook heel wat beschadigd zoals veel dennenbomen die afgebroken waren, beschadigingen aan de bergwand en nog een aantal zaken. 

Dus werd het wel eens tijd om in ieder geval die bomen weer op zijn plaats te gaan zetten. En ben je er dan eenmaal mee begonnen dan is stoppen moeilijk. De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet ben je aantal uren weer verder. Dus de eerste avond was het wel even zoeken hoe ik alles ook alweer gedaan had. Had wel meer afgebroken bomen gehad, maar moest weer even alles oppakken om het systeem weer op gang te krijgen. 

We zijn nu een aantal dagen verder en heb in die tussentijd een aantal avonden weer aan de baan gewerkt. De bomen gerepareerd door middel van een minuscuul spijkertje in de stam en voetstuk boren. Want de meeste stammen waren bij de grond afgebroken. Niet alleen de bomen staan weer op hun plek, maar ben gelijk doorgegaan met het verder verfraaien van de baan. Ik had nog heel veel ideeën die uitgevoerd moesten worden, een paar jaar geleden al. En omdat het weer super leuk is om ermee bezig te zijn, gaat het ineens hard met het repareren en uitvoeren. 

Niet alleen de bomen, maar ook de bergwand gerepareerd, diverse onderdelen opnieuw geschilderd en bijgewerkt. Druk bezig nu om bij de kolen verwerkingsplaats de scenery beter tot zijn recht te laten komen. Had daar al een berg van piepschuim gemaakt met daarover heen steentjes. Maar die waren nu niet echt mooi geworden, dus bijgewerkt met zwarte verf en ook de rails aangepakt om er meer een geheel van te maken. 

Zoals je op de foto kunt zien heeft de berg kolen en de andere kolen op de grond en rails een betere kleur gekregen als voorheen. Tussen de bielzen van de rails komt ook grijs-zwart strooisel zodat het allemaal wat meer op een vuile kolen losplaats gaat lijken. De lichtere bedding die hier onder ligt klopt niet echt bij deze plaats vond ik. Zie de foto hieronder voor een vergelijk hoe het eerst was. 

Losplaats voor de kiepwagens

Ook de losplaats voor de kiep wagons heb ik de kolen hetzelfde aangepakt. Op die manier ziet het er allemaal wat beter uit. De rails en bielzen ben ik nu mee begonnen om ook die met grijs-zwart strooisel op te vullen waardoor je meer het idee krijgt dat het een aparte lijn is voor de kiep wagonnetjes en de zelflossers. 

Hier op deze foto is ook goed te zien dat de rails niet mooi ligt op de bedding. Doordat ik hem nu opnieuw behandel zoals je op de bovenste foto kunt zien krijgt het allemaal een veel betere uitstraling en lijkt het meer op een rangeer terrein. Zo zie je maar dat een lange pauze soms heldere ideeën kan geven. 

Het maken van voetpaden voor de werklui

Vandaag bezig geweest met balkjes tussen de rails te maken ( zie boven foto ) voor het veilig overstappen van de arbeiders die in het rangeer gebied werken. Gemaakt van heel dun balsahout en met een mesje ook nog eens doormidden gesneden. Dit omdat ze anders veels te hoog komen te liggen en de onderkant van sommige treinen er last van kunnen hebben. 

Uiteraard worden alle balkjes nog netjes in een bruine verf gezet zodat het allemaal een geheel word. Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst bij sommige rails nog strooisel tussen de bielzen maken, ik heb wel ontdekt dat dit een veel mooier beeld geeft en dat het er beter uitziet naar de echtheid van de rails. Dus bij de volgende module die ik ga bouwen hou ik daar gelijk rekening mee. 

ballast maken tussen de rails

Voor diegene die willen weten hoe ik de bedding vol kan strooien hier even een paar voorbeeld foto's. Zoals je ziet heb ik toendertijd wel een bedding gemaakt met dun isolatie materiaal ( zie mijn voorgaande weblogs ) en daaroverheen strooisel in een grijze kleur. Alleen gaf dat niet het effect wat ik voor ogen had. Maar als je weer pas met het opbouwen van een modelbaan begint dan maak je schoonheids foutjes. En op die manier blijf je in ieder geval lekker bezig. 

Ik gebruik houtlijm omdat ik dat fijn vind werken en je kan het relatief goedkoop krijgen. De baan is in de afgelopen jaren goed uitgetest zodat alles op zijn plek ligt zoals ik het wil hebben. Want als je eenmaal je rails op deze manier behandeld ligt het als een huis. Met een klein kwastje duw ik de lijm tussen de bielzen in, een rot werkje dat wel. Omdat je niet kan voorkomen dat je de bielzen ook bovenop raakt, neem ik alles mee. 

Daarna maak ik alles met een doekje schoon wat niet bestrooid moet worden. Werkt best wel snel en op die manier kun je vrij snel de lijm aanbrengen waar je het wilt hebben. Misschien dat andere deze methode omslachtig vinden, maar voor mij werkt dit het beste. 

Daarna strooi ik alles netjes dicht, niet teveel omdat ik alles daarna met een klein stofzuigertje weg haal. Ik druk eerst alles goed aan met mijn vingers zodat het ook goed tussen de bielzen vastzit. Doordat ik een heel klein stofzuigertje gebruik, kan ik later alle strooisel weer terug doen bij de rest en zo bespaar je een hoop. 

Daarna ga ik alles nog met de hand na kijken en dan ben je ook alle losse strooisel stukjes kwijt op de bielzen. Voor mij is dit in ieder geval een mooier gezicht en ben ik er best tevreden over. Er zijn natuurlijk modelbanen waar het perfect is gedaan allemaal, maar het gaat mij meer om het lekker bezig zijn. Tuurlijk moet het er wel netjes uitzien, maar als ik het vergelijk met de modelbanen die ik met mijn vader gebouwd heb, dan is dat allemaal weer veel realistischer. En de lol die je er aan hebt daar gaat het tenslotte om.

Maak jouw eigen website met JouwWeb